Avoin kirje koskien opiskelijoiden työhyvinvointia
19.05.2008
TKK:n henkisen hyvinvoinnin yhteistyötyöryhmän lähettämä avoin kirje TKK:n johtoryhmälle sekä TKK:n tiedekuntien laitosjohtajille:
Avoin kirje koskien opiskelijoiden työhyvinvointia 19.5.08
TKK:n opiskelijoiden pääasiallinen työpaikka on TKK. Näin ollen TKK:n tulisi olla erityisen kiinnostunut opiskelijoiden hyvinvoinnista heidän työpaikassaan. Opiskelijoiden työhyvinvointi opiskelussaan korreloi vahvasti opiskelun tuloksellisuuden kanssa. Opiskelijoiden työn tuloksellisuus taas määrittää TKK:n opetusministeriöltä saamia rahoja. Yhtälö on selkeä: mitä paremmin opiskelijat voivat, sitä paremmin meillä pitkällä tähtäimellä on resursseja tehdä opetustyömme hyvin.
Kahden viime vuoden indikaattorit opiskelijoiden hyvinvointia koskien eivät ole olleet positiivisia. Otaniemen YTHS:n toimipisteen mielenterveysdiagnoosien osuus kaikista aseman yleislääkärien diagnooseista on kasvanut vuosina 2005-2007 seuraavanlaisesti:
v. 2005359 mielenterveysdiagnoosia, 8% kaikista diagnooseista
v. 2006432 mielenterveysdiagnoosia,9,5% kaikista diagnooseista
v .2007548 mielenterveysdiagnoosia,14,5% kaikista diagnooseista
Samoina vuosina on opintojen seurantahankkeessa havaittu ensimmäisen ja toisen vuoden opintojen hidastuminen. Vain 12 % vuonna 2006 aloittaneista saavutti 60 opintopisteen tavoitteen (Opintojen seurantahankkeen raportti 26.10.2007). Eräänä ilmeisenä syynä on huonosti toteutettu opintojen mitoitus uudessa tutkintosäännössä. On varsin realistista olettaa, että tavoitteiden saavuttamattomuus heti opintojen alussa aiheuttaa ylikuormitusta opiskelijoissa.
Työhyvinvointi perustuu paljolti siihen, että työstä saa positiivista palautetta ja tuloksia. Tämä on erityisen tärkeää ensimmäisinä opiskeluvuosina, jolloin opiskelijat luovat vaikutelmaansa TKK:sta. Henkisen hyvinvoinnin yhteistyöryhmä pyytää TKK:ta muuttamaan alkuopetusta kannustavampaan suuntaan. Tämän hetkinen tilanne, jossa opiskelijat eivät pysty suorittamaan toivottua 60 opintopistettä, ei ole kannustavaa opiskelunjohtamista. Tarvittavat välineet alkuopetuksen korjaamiseen ovat koululla olemassa. Riippuu tahdosta, korjataanko vai kielletäänkö ongelma.
TKK:n henkisen hyvinvoinnin yhteistyötyöryhmän puolesta,
Timo Tapola, pj., opintopsykologi
Henkisen hyvinvoinnin yhteistyöryhmä on yhteistyöverkosto, joka kokoaa hyvinvointitoimijoita TKK:lta, TKY:ltä, YTHS:ltä ja Espoon seurakuntien oppilaitostyöstä. Työryhmän tarkoitus on koota saman pöydän ääreen ne tahot, jotka työssään käsittelevät TKK:n henkilökunnan, opiskelijoiden ja muiden korkeakoululaisten muodostamaa tiedeyhteisöä ja sen jäsenten hyvinvointia. Työryhmän on asettanut rehtori Paavo Uronen 11.4.2002.