på svenska in english

TKY

Hallituksen kokous 22/2006

05.10.2006

Läsnä:
Aleksi Päiväläinen (puheenjohtaja)
Riikka Viskari, jäsen
Antti Savolainen, jäsen
Lauri Kovanen, jäsen
Emmi Turanlahti, jäsen
Ulla Rintala, jäsen
Tomi Saarinen, jäsen

Vesa Ruusunen, pääsihteeri (kokouksen sihteeri)
Poissa:
Tommi Kemppainen, jäsen (varapuheenjohtaja)
Iina Kainulainen, jäsen
1. Kokouksen avaaminen
Hallituksen puheenjohtaja avasi kokouksen kello 9.42.
2. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Puheenjohtaja totesi kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
3. Kokoustoimihenkilöiden valinta
Puheenjohtaja kutsui kokouksen pöytäkirjantarkastajiksi Saarisen ja Savolaisen.
4. Kokouksen työjärjestyksen vahvistaminen
Päätös Kokouksen työjärjestykseksi hyväksyttiin esityslista (liite 4).
5. Ilmoitusasiat
TKYH päätti merkitä tiedokseen seuraavaa:
6. Hallintoasiat
6.1 TKY:n jäsenaloite SYL:n sääntöjen muuttamiseksi (Ruusunen, liite 6.1)
SYL:n liittokokouksessa on jokaisella jäsenjärjestöllä yksi ääni per alkavaa tuhat jäsentä. Yksi liittokokousedustaja käyttää yhtä ääntä. Näin ollen esim.
TKY:llä on 12 liittokokousedustajaa varamiehineen. Tarve lähettää näin paljon ihmisiä on koettu hieman ylimitoitetuksi. TKYH 32/2005 esitti SYL:n sääntöjen muuttamista siten, että ne olisivat vastaavat kuin OLL:n säännöt, joissa äänestäminen valtakirjoilla on sallittua. Tämä ei kuitenkaan mennyt läpi liittokokouksessa.
SYL:n säännöt mahdollistavat yhden ihmisen toimimisen useamman ihmisen henkilökohtaisena varaedustajana. Tämä mahdollistaa sen, ettei varaedustajia tarvitse lähettää samaa määrää kuin varsinaisia. Tätä käytettiin hyödyksi kevään 2006 liittokokouksessa. TKY:n kannalta olisi kuitenkin usein edullisempaa, että edustaja-varaedustajaparit voitaisiin jakaa työryhmiin vapaammin kompetenssien mukaan. TKY:n kannalta parempi olisi siis että varajäsenet eivät olisi henkilökohtaisia.
Seuraava sääntömuutos mahdollistaisi yllä esitetyt seikat:
6 § neljäs momentti
Vanha muoto:
Liittokokousedustajalle voidaan valtakirjassa nimetä yksi (1) varaedustaja, joka hänen kokouksesta poissa ollessaan toimii liittokokousedustajana.
Uusi muoto:
Liittokokousedustajalle voidaan nimetä valtakirjalla varaedustajia. Yksi (1) henkilö voi olla useamman liittokokousedustajan varaedustajana. Varaedustaja voi kokouksessa toimia samaan aikaan vain yhden (1) edustajan tilalla. Jäsenjärjestöllä varaedustajia voi olla yhteensä korkeintaan yhtä paljon kuin liittokokousedustajia. Jäsenyhteisö voi nimetä varaedustajat myös henkilökohtaisiksi, jolloin vain valtakirjassa nimetty varaedustaja voi toimia varsinaisen edustajan poissa ollessa liittokokousedustajana.
Esitys perusteluineen on liitteessä 6.1.
Päätös TKYH päätti esittää SYL:n liittokokoukselle SYL:n sääntöjen muuttamista liitteen 6.1 mukaisesti.
6.2 TKY:n jäsenaloite SYL:n taloustoimikunnan perustamiseksi (Päiväläinen , liite 6.2)
SYL:llä on kohtuullinen omaisuus ja SYL:n hallituksella on suuri taloudellinen vastuu. SYL on kuitenkin ennen kaikkea edunvalvontaorganisaatio, joten henkilöitä SYL:n hallitukseen tai sihteeristöön ei valita taloudellisen tietämyksen perusteella. Kuluneen kahden vuoden projektit ovat osoittaneet, että SYL:llä olisi käyttöä neuvoa-antavalle taloudellisten asioiden asiantuntijaelimelle.
Varsinkin isommissa ylioppilaskunnissa on asiantuntijaelimenä taloustoimikunta, jossa on asiantuntijajäseninä hyvin talouselämää ja ylioppilaskuntaa tuntevia henkilöitä. Niillä on myös operatiivista valtaa ja ne tekevät omaisuudenhoitoa koskevat päätökset yleensä varsin itsenäisesti. SYL:n tapauksessa voisi olla ainakin aluksi perusteltua pitää taloustoimikunta puhtaasti neuvoa-antavana elimenä, jolla ei varsinaisesti olisi operatiivista valtaa, vaan kaikki sen ehdotukset tulisi alistaa hallituksen vahvistettavaksi. Tällöin toimikunnan jäsenien enemmistö ei tarvitsisi välttämättä olla opiskelijoita, kuten ylioppilaskunnissa. Mahdollisesti jopa pelkkä pj+ps puhe-ja läsnäolo-oikeus riittäisivät. Toinen mahdollisuus olisi, että pj/ps/molemmat olisivat jäseniä. Työnjakoa ei myöskään tulisi sääntötasolla määritellä liian tarkasti, vaan hallituksella tulisi olla mahdollisuus järjestää työnjako sopivimmaksi katsomallaan tavalla.
Taloustoimikunta ei saisi olla poliittinen elin, vaan valinnan perusteena tulisi olla talouselämän asiantuntemus sekä ylioppilasliikkeen tuntemus.
Merkittäviin taloudellisiin päätöksiin taloustoimikunnan tulisi aina antaa lausuntonsa.
Tehtävänä
  • Tehdä selvityksiä ja ehdotuksia sijoitustoiminnan pitkän aikavälin tavoitteista ja suunnitelmista ja saattaa hallituksen päätettäväksi siihen liittyviä asioita.
Tukea SYL:ä taloudellisesti merkittävien päätösten valmistelussa
  • Antaa lausuntonsa taloudellisesti merkittäviin päätöksiin.
  • Suorittaa muut tehtävät, jotka liittokokous tai hallitus määrää taloustoimikunnan tehtäväksi.
Muita reunaehtoja:
Koko esim. 4-6 hlöä.
  • Epäpoliittinen asiantuntijaelin
  • Monipuolista osaamista, riittävä ylioppilaskuntamaailman tuntemus.
  • SYL:n pj/ps riittävän tiiviisti mukana toiminnassa joko jäsenenä tai PLO:na.
  • Vähintään 2-vuotinen kausi
Miksi?
SYL:n omaisuus on nykyään jo kohtuullisen suuri. SYL on ryhtymässä kiinteistöalalle vuokraamalla nykyiset toimistotilansa. Erityisesti jos SYL lähtee osakkaaksi opiskelijakorttiyritykseen, asiantuntijuuden merkitys korostuu entisestään. Lisäksi toimivalla omaisuudenhoidolla jäsenmaksupaineita voitaisiin tulevaisuudessa pienentää (huom! Täytyy vielä tarkistaa minkälaisia tuottoja SYL:n omaisuudesta tällä hetkellä saadaan).
Kysymyksiä: Millä tavoin kannattaa asia teknisestä näkökulmasta esitellä? Valmis esitys sääntöpykälineen vai mieluummin velvoite SYLH:lle valmistella säännöt seuraavaan liittokokoukseen mennessä tietyin hyväksytyin reunaehdoin? Pitäisikö kuitenkin olla operatiivista valtaa, vai pitäisikö kaikki esitykset alistaa SYLh:n vahvistettavaksi?
Päätös TKYH päätti esittää SYL:n liittokokoukselle liitteen 6.2 mukaisesti, että SYL ryhtyy toimenpiteisiin perustaakseen itselleen neuvoa-antavan taloustoimikunnan.
15. Muut esille tulevat asiat
15.1 TKY:n vuosijuhla on huomenna
15.2 Opintoraha maanantaina, kaikki mukaan.
16. Kokouksen päättäminen
Hallituksen puheenjohtaja päätti kokouksen kello 9.45.
Aleksi Päiväläinen Vesa Ruusunen
Puheenjohtaja Sihteeri
Tomi Saarinen Antti Savolainen
Pöytäkirjantarkastaja Pöytäkirjantarkastaja
Liiteluettelo:
Liite 4 Esityslista
Liite 6.1 TKY:n jäsenaloite SYL:n sääntöjen muuttamiseksi
Liite 6.2 TKY:n jäsenaloite SYL:n taloustoimikunnan perustamiseksi

Takaisin