Edustajiston pöytäkirja 3/2007
29.03.2007
1. Porkka Oskari, jäsen
2. Elg Christian, jäsen
3. Pätynen Mikko, jäsen
4. Virtanen Jaakko, jäsen
5. Korppi-Tommola Noora, jäsen
6. Nyfors Laura, jäsen
7. Ilomäki Juuso, jäsen
8. Mäkisalo Aino, jäsen
9. Silén Robert, jäsen
10. Viskari Riikka, jäsen
11. Kivelä Janne, jäsen
12. Numminen Sini, jäsen
13. Pyykkö Elli, jäsen
14. Lähteenmäki Nelli, varajäsen
15. Vaajamo Matti, jäsen
16. Soppela Jyri, varajäsen
17. Liuko Janne, jäsen
18. Ristimäki Miro, jäsen
19. Kolu Iiris, jäsen
20. Rintala Ulla, jäsen
21. Hölttä Pasi, jäsen
22. Pesonen Tuomo, jäsen Poistui kohdassa 14 kello 17.56
Knight Sebastian, varajäsen Saapui kohdassa 14, kello 17.56
23. Änkö Matti, jäsen Poistui kohdassa 14, 18.05
24. Laatikainen Juuso, jäsen Poistui kohdassa 15.2 kello 18.22
25. Kainulainen Iina, jäsen Saapui kohdassa 13, kello 17.21
26. Niemi Mia, jäsen Saapui kohdassa 14, kello 17.27
27. Kailasto Janne, jäsen Saapui kohdassa 15.1 kello 18.16
28. Sillanpää Markku, jäsen Saapui kohdassa 7, kello 17.14
29. Vierros Tuomo, jäsen
30. Arpalahti Antti, jäsen
31. Jakobsson Martti, jäsen
32. Ojanen Maija, jäsen
33. Kovanen Lauri A., jäsen
34. Vähä-Herttua Juho, jäsen
35. Mattila Laura, jäsen
36. Aavikko Pekka, jäsen
37. Karling Satu, varajäsen
38. Maksimow Maria, jäsen
39. Kovanen Lauri T., jäsen
Janne Liuko (puheenjohtaja)
Vesa Ruusunen, pääsihteeri (sihteeri)
Poissa:
1. Willgren Sven, jäsen
2. Kananen Jenni, varajäsen
3. Sarvaranta Anni, jäsen
4. Päiväläinen Aleksi, varajäsen
5. Reinikainen Kuisma, varajäsen
6. Wahlberg Mathias, varajäsen
1. Kokouksen avaaminen
Edustajiston puheenjohtaja Janne Liuko avasi kokouksen kello 17.02.
Edustajisto muisti minuutin hiljentymisellä 7.3.2007 edesmennyttä TKY:n kunniajäsentä vuorineuvos Kauko Rastasta.
2. Esteellisyyksien toteaminen
Ei uusia esteellisyyksiä.
3. Eronpyyntöjen toteaminen
Seuraavat henkilöt ovat pyytäneet eroa edustajiston toiminnasta:
Antti Lustila, varajäsen
4. Estyneisyysilmoitusten toteaminen
Seuraavat henkilöt olivat jättäneet määräaikaan mennessä estyneisyysilmoituksensa ja heidän tilalleen puheenjohtaja kutsui heidän tilalleen vaalijärjestyksen 40 §:n määräysten mukaisesti varajäsenet:
Virkkala Inari tilalla Wahlberg Mathias
Westenius Mikke tilalla Päiväläinen Aleksi
Kanninen Kari tilalla Kananen Jenni
5. Läsnä olevien jäsenten toteaminen
Suoritetussa nimenhuudossa oli paikalla 35 edustajiston jäsentä tai varajäsentä.
6. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Puheenjohtaja totesi, että kutsu kokoukseen oli lähetetty edustajiston jäsenille kirjallisesti 22.3.2006 (liite 6), kutsussa oli mainittu kokouksessa käsiteltävät asiat, ja kutsu oli asetettu samana päivänä ylioppilaskunnan viralliselle ilmoitustaululle. Tämän perusteella kokous todettiin sääntöjen 17 §:n mukaan laillisesti koolle kutsutuksi. Koska edustajiston jäseniä oli paikalla yli kolmekymmentä (30), todettiin kokous edustajiston työjärjestyksen 6 §:n mukaan päätösvaltaiseksi.
7. Pöytäkirjantarkastajien kutsuminen
Päätös Puheenjohtaja kutsui kokouksen pöytäkirjantarkastajiksi seuraavat henkilöt: Juuso Ilomäki (varalla Lauri T. Kovanen) ja Noora Korppi-Tommola (varalla Antti Arpalahti).
8. Ääntenlaskijoiden kutsuminen
Päätös Puheenjohtaja kutsui kokouksen ääntenlaskijoiksi seuraavat henkilöt: Satu Karling ja Lauri A. Kovanen.
9. Kokouksen työjärjestyksen vahvistaminen
Päätös Kokouksen työjärjestykseksi hyväksyttiin esityslista (liite 9). Kohta 11 käsitellään siinä vaiheessa kun TkT Markku Mattila saapuu paikalle.
10. Ilmoitusasiat
10.1 YV:n pöytäkirja 2/2007 (liite 10.1)
10.2 Taloustoimikunnan päätösluettelo 1/2007 (liite 10.2)
10.3 TKY:n uusi rakennusmestari Hannes Helminen
Helminen esittäytyi edustajistolle.
10.4 Pääsihteerin valintatoimikunnan kokouksien 1-5/2007 pöytäkirjat (liite 10.4.1 - 10.4.5)
10.5 TKY:n 99. verenluovutus 18.-19.4. Dipolissa
11. Kunniavaltuuskunnan täydentäminen
Kohta 11 käsiteltiin kohdan 14 välissä alkaen kello 17.30.
Puheenjohtaja myönsi puhe ja läsnäolo-oikeuden Markku Mattilalle.
11.1 Jäsenen kutsuminen kunniavaltuuskuntaan
Kunniavaltuuskunta on ylioppilaskunnan neuvoa-antava elin, johon kuuluu ansioituneita entisiä ylioppilaskunnan jäseniä.
Kunniavaltuuskunnan työjärjestys määrää seuraavaa:
4 § Kokoonpano
Kunniavaltuuskuntaan kuuluu enintään 21 edustajiston kutsumaa jäsentä sekä ylioppilaskunnan kunniajäsenet. Kunniajäseniä lukuun ottamatta päättyy kunniavaltuuskunnan jäsenyys sinä vuonna, kun jäsen täyttää 75 vuotta.
Kunniavaltuuskunnan jäsenen tulee olla ylioppilaskunnan nykyinen tai entinen jäsen. Valtuuskuntaan voidaan kutsua muukin henkilö, joka on erittäin ansiokkaasti toiminut ylioppilaskunnan tarkoitusperien hyväksi. Kunniavaltuuskunnan jäsenten tulee edustaa tekniikan eri aloja mahdollisimman monipuolisesti.
Edustajisto voi kutsua kunniavaltuuskuntaan myös seniorijäseniä kunniavaltuuskunnan entisten jäsenten joukosta.
5 § Täydentäminen
Kunniavaltuuskunta tekee hallitukselle esityksen täydentämisestä ja seniorijäsenten kutsumisesta. Hallitus esittelee täydentämiseen ja seniorijäsenten kutsumiseen liittyvät asiat edustajistolle kunniavaltuuskunnan esityksen pohjalta. Hallitus kuuntelee täydentämisen yhteydessä myös jatkuvuustoimikuntaa ja taloustoimikuntaa.
Kunniavaltuuskunnassa on tällä hetkellä 18 jäsentä. Kunniavaltuuskunta on kokouksessaan 1/2007 esittänyt TKYH:lle TkT Markku Mattilan kutsumista jäseneksi kunniavaltuuskuntaan. TKYH on kokouksessaan 10/2007 käsitellyt asiaa. Taloustoimikuntaa on kuultu taloustoimikunnan kokouksessa 1/2007 ja jatkuvuustoimikuntaa on kuultu sähköpostitse. Molemmat toimikunnat puoltavat Mattilan kutsumista.
Markku Mattila (s. 1945) on toiminut Tampereen teknillisen korkeakoulun turvallisuustekniikan professorina, vararehtorina ja rehtorina sekä Suomen Akatemian luonnontieteen ja tekniikan tutkimuksen toimikunnan puheenjohtajana ja Akatemian hallituksen jäsenenä. Lisäksi Mattila on toiminut useiden korkeakoulupolitiikkaan liittyvien työryhmien ja vastaavien puheenjohtajana ja jäsenenä. Suomen Akatemian pääjohtajan virkaan hän siirtyi 1.3.2007 opetusministeriön yliopistoyksikön johtajan virasta.
Markku Mattila esittäytyi. Hän kertoi asuneensa Teekkarikylässä ja toimineensa yhden kauden edustajistossa. Hän kertoi opintoaikansa venyneen vuodella, mutta se ei ole haitannut. Hän kertoi, että päätyi Polille lyseon opettajansa kehotuksesta.
Päätös TKYE päätti kutsua TkT Markku Mattilan jäseneksi kunniavaltuuskuntaan
11.2 Seniorijäsenten kutsuminen kunniavaltuuskuntaan
Kunniavaltuuskunta on ylioppilaskunnan neuvoa-antava elin, johon kuuluu ansioituneita entisiä ylioppilaskunnan jäseniä.
Kunniavaltuuskunnan työjärjestys määrää seuraavaa:
4 § Kokoonpano
[…]
Edustajisto voi kutsua kunniavaltuuskuntaan myös seniorijäseniä kunniavaltuuskunnan entisten jäsenten joukosta.
5 § Täydentäminen
Kunniavaltuuskunta tekee hallitukselle esityksen täydentämisestä ja seniorijäsenten kutsumisesta. Hallitus esittelee täydentämiseen ja seniorijäsenten kutsumiseen liittyvät asiat edustajistolle kunniavaltuuskunnan esityksen pohjalta. Hallitus kuuntelee täydentämisen yhteydessä myös jatkuvuustoimikuntaa ja taloustoimikuntaa.
Kunniavaltuuskunnassa 75 vuotta ovat täyttäneet vuorineuvos Matti Kankaanpää (kunniavaltuuskunnan jäsen 1992-2002) ja arkkitehti Kalle Vartola (kunniavaltuuskunnan jäsen 2002-2006). He ovat olleet erittäin aktiivisia kunniavaltuuskunnan jäseniä. Kunniavaltuuskunta on päättänyt esittää heidän kutsumista seniorijäseniksi kunniavaltuuskuntaan.
TKYH on kokouksessaan 10/2007 käsitellyt asiaa ja esittää vuorineuvos Matti Kankaanpään ja arkkitehti Kalle Vartolan kutsumista seniorijäseneksi kunniavaltuuskuntaan.
Kovanen kysyi mitä kunniavaltuuskunnan seniorijäsen tekee. Hallituksen puheenjohtaja kertoi seniorijäsenten osallistuvan kokouksiin, mutta ilman äänivaltaa äänestyksissä.
Päätös TKYE päätti kutsua vuorineuvos Matti Kankaanpään ja arkkitehti Kalle Vartolan seniorijäseniksi kunniavaltuuskuntaan.
Kohdan käsittely päättyi kello 17.44
12. Teekkaritoiminnan edistämisrahaston johtokunnan kokoonpanon muuttaminen
Teekkaritoiminnan edistämisyhdistys ry (TTEY) lahjoitti keväällä 2006 pääosan omaisuudestaan TKY:lle perustettavaan Teekkaritoiminnan edistämisrahastoon. Lahjoituksen mukana tuli esitys rahaston säännöiksi, ja TKYE hyväksyi säännöt perustaessaan rahaston ja ottaessaan lahjoituksen vastaan.
Rahaston säännöt sanovat seuraavaa:
5 § Rahaston määrärahojen jaosta päättäminen
Apurahojen jaosta päättää rahaston johtokunta.
Johtokuntaan kuuluu puheenjohtaja ja kuusi (6) muuta jäsentä. Muista jäsenistä kolme (3) on valittava TTEY ry:n ehdottamista Teknillisessä korkeakoulussa ylemmän akateemisen korkeakoulututkinnon suorittaneista henkilöistä.
Johtokunnan nimittää TKY:n edustajisto.
Puheenjohtaja valitaan vuosittain. Johtokunnan jäsenet valitaan kahdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Ensimmäiset kolme erovuoroista valitaan arvalla. Samaa henkilöä älköön valittako useammin kuin kolmasti perättäin johtokuntaan.
Johtokunta valitsee keskuudestaan varapuheenjohtajan ja kutsuu itselleen sihteerin.
TKYE 6/2006 on nimittänyt rahaston johtokunnan ensimmäisen kerran siten, että ensimmäiset erovuorot ovat vuoden 2008 alussa. Johtokunnan jäsen Aki Silvennoinen (TTEY) on pyytänyt eroa johtokunnasta henkilökohtaisiin kiireisiinsä vedoten. TTEY:n johtokunta on kokouksessaan 1/2007 päättänyt esittää Silvennoisen tilalle rahaston johtokuntaan Marcus Nyberghiä. Nybergh valittaisiin jatkamaan Silvennoisen kesken jäänyt kausi loppuun.
Silvennoinen pyysi eroa myös TTEY:n johtokunnasta. Tällöin TTEY:n johtokunta lähti etsimään uutta henkilöä jolla olisi entuudestaan tietoa ja kokemusta TTEY ry:n vaiheista etenkin viimeisen 15 vuoden aikana. Johtokunta päätyi Marcus Nyberghiin tämän pitkäaikaisen kokemuksen perusteella ja koska hän tuo toiminta-ajallista diversiteettiä muuten lähes täydellisesti uudistuvaan yhdistyksen johtokuntaan. Samoihin perusteluihin nojaten johtokunta piti perusteltuna, että Nybergh jatkaisi Silvennoisen tilalla myös rahaston johtokunnassa.
Päätös TKYE päätti nimittää seuraavat henkilöt teekkaritoiminnan edistämisrahaston johtokunnan jäseniksi:
Antti Myllys (puheenjohtaja) TKY:n edustaja (erovuorossa 2008)
Katri Junna TKY:n edustaja (erovuorossa 2008)
Tiina Kauppinen TKY:n edustaja (erovuorossa 2009)
Kim Åström TKY:n edustaja (erovuorossa 2009)
Eero Korhonen TTEY:n edustaja (erovuorossa 2008)
Eero Ruikka TTEY:n edustaja (erovuorossa 2009)
Marcus Nybergh TTEY:n edustaja (erovuorossa 2009)
13. Opiskelijoiden edustajan nimittäminen TKK:n neuvottelukuntaan
Korkeakoulun, elinkeinoelämän ja julkisen hallinnon välistä yhteistyötä varten korkeakoululla on neuvottelukunta, jonka jäsenet korkeakoulun hallitus kutsuu. Neuvottelukunnan tehtävänä on antaa lausuntoja ja tehdä aloitteita korkeakoulua koskevista periaatteellisesti tärkeistä asioista.
Neuvottelukunnan kokouksissa on, TKK:n hallituksen päätöksellä 12.2.2007, puhe- ja läsnäolo-oikeutettuna opiskelijoiden edustaja. Päätöksen perusteella opiskelijaedustajan valitsee vuodeksi kerrallaan ylioppilaskunnan edustajisto. Opiskelijaedustaja ei voi olla TKK:n hallituksen jäsen.
TKYH haki ehdokkaita neuvottelukuntaan avoimella haulla. TKYH on kokouksessaan 10/2007 käsitellyt asiaa.
Pesonen kommentoi, että haluaisi saada vastaavissa tilanteissa tulevaisuudessa tietää kriteerit joilla juuri kyseistä henkilöä esitetään. Edustajistolle tulee ehkä hieman kumileimasinmainen olo, mikäli heille esitetään vain yksi nimi vailla perusteluja.
Maksimow kysyi tuliko tehtävään paljon hakemuksia. Peltonen vastasi, että hakemuksia tuli kolme ja valintakriteereinä olivat mm. ylioppilaskunnan ja TKK:n tuntemus, sekä tässä tapauksessa erityisesti se, että pystyy toimimaan rehtorin ja vuorineuvosten kanssa.
Päätös TKYE päätti nimittää opiskelijoiden edustajaksi TKK:n neuvottelukuntaan Christian Elg:n.
14. TKY:n sääntöjen muuttaminen (liite 14.1–14.3)
Esityslistan alustus
Edustajiston sääntötoimikunta on vuoden 2006 aikana valmistellut muutoksia TKY:n sääntöihin. Koska säännöissä ollaan muuttamassa merkittäviä taloudellisia päätöksiä koskevia pykäliä (§ 15 ja § 35), tulee myös taloustoimikunnan ja hallituksen käsitellä sääntömuutos ennen TKYE:n käsittelyä. Taloustoimikunta on käsitellyt sääntömuutoksen kokouksessaan 7/2006 ja hallitus kokouksessaan 5/2007 ja kummatkin ovat päättäneet esittää sääntöjen muuttamista merkittäviin taloudellisiin päätöksiin liittyvien kohtien osalta liitteiden 14.1–14.3 mukaisella tavalla.
Sääntöehdotus on käsitelty ensimmäisen kerran edustajiston kokouksessa 2/2007 ja hyväksytyksi tulivat liitteiden 14.1–14.3 mukaiset säännöt. Sääntöehdotus muuttui hallituksen esityksestä edustajiston käsittelyssä, mutta merkittäviin taloudellisiin päätöksiin liittyvät kohdat ovat pysyneet muuttumattomina.
Liitteessä 14.1 on ne sääntöihin esitetyt selvennys- ja rakennemuutokset, jotka hyväksyttiin edellisessä kokouksessa, rinnakkain nykyisien sääntöjen kanssa. Liitteessä 14.2 on ne sääntöihin esitetyt linjamuutokset, jotka hyväksyttiin edellisessä kokouksessa, rinnakkain selvennys- ja korjausmuutetun sääntöversion kanssa. Liitteessä 14.3 on esitetty se sääntöversio, joka saadaan liitteiden 14.1 ja 14.2 muutosten jälkeen, rinnakkain nykyisten sääntöjen kanssa. Liitteenä 14.4 on TKYE 2/2007 kokouksen pöytäkirjanote sääntöjen muutosta käsittelevästä kohdasta.
TKY:n sääntöjen 48 § määrää TKY:n sääntöjen muuttamisesta seuraavaa:
Sääntöjen muuttamisesta on päätettävä kahdessa (2) perättäisessä kokouksessa, joiden välillä on vähintään neljätoista (14) päivää, joissa kummassakin muutosehdotuksen on saatava vähintään kaksi kolmasosaa (2/3) kaikista edustajiston äänistä. Säännöt on alistettava korkeakoulun rehtorin vahvistettavaksi.
Sääntöjen muuttamisesta päätetään tulevassa kokouksessa kahdessa vaiheessa: ensi päätetään liitteen 14.1 mukaisista muutoksista ja sen jälkeen erillisinä päätöksinä päätetään liitteen 14.2 yksittäisistä muutoksista. Nämä liitteiden 14.1–14.2 muutokset ovat siis kerran jo hyväksytty edustajiston kokouksessa. Mikäli muutokset saavat myös tässä kokouksessa vaaditun 2/3 enemmistö kaikista edustajiston äänistä (30 ääntä), ne toimitetaan rehtorin vahvistettavaksi ja säännöt astuvat voimaan kun rehtori on ne vahvistanut.
Mikäli liitteiden 14.1–14.2 ja 14.3 välillä on ristiriita, niin liitteiden 14.1–14.2 sääntöversion pätee.
Kokouksen kulku
Kello 17.30-17.44 käsiteltiin kohta 11
Änkö esitti liitteen 14.2 mukaisen 1. muutosehdotuksen TKY:n nimen kirjoitusasusta hylkäämistä. Asiasta äänestettiin ja äänet jakaantuivat seuraavasti:
Jaa (hyväksytään) 35
Ei (hylätään) 3
tyhjää 0
Äänestyksen perusteella liitteen 14.2 mukainen 1. muutosehdotus hyväksyttiin sen saadessa yli 30 ääntä. Äänestyspöytäkirja on liitteenä 14.5.
Pesonen esitti (Vierros kannatti) liitteen 14.2 mukaisen 2. muutosehdotuksen edustajiston puheenjohtajiston äänioikeuden laajentamisesta hylkäystä. Asiassa äänestettiin ja äänet jakaantuivat seuraavasti:
Jaa (hyväksytään) 31
Ei (hylätään) 7
tyhjää 0
Äänestyksen perusteella liitteen 14.2 mukainen 2. muutosehdotus hyväksyttiin sen saadessa yli 30 ääntä. Äänestyspöytäkirja on liitteenä 14.6.
Virtanen toivoi, että tulevaisuudessa tuotaisiin edustajiston tietoon etukäteen sähköpostilla, mikäli edellisessä kokouksessa hyväksyttyjä ehdotuksia aiotaan vastustaa vielä toisessa käsittelyssä. Mäkisalo vastasi, että on luonnollista vastustaa asiaa kun edellisessäkin kokouksessa vastusti. Vierros kommentoi, että kahden käsittelyn tarkoitus on juuri siinä, että asia voidaan käsitellä vielä uudestaan.
Puheenjohtaja myönsi Pohjoselle puheoikeuden.
Vierros esitti (Mäkisalo kannatti) liitteen 14.2 mukaisen 3.muutosehdotuksen hallituksen vaalikelpoisuuden laajentamisesta hylkäystä.
Edustajisto keskusteli siitä millaisen viestin antaa se, että hallituksessa voisi olla myös poissaolevana. Vierroksen mukaan ylioppilaskunnan tulisi mahdollistaa opiskelu hallitustoiminnan ohella ja näin ollen hallituksen jäsenten tulisi jatkossakin olla läsnä olevia yliopiston opiskelijoita.
Asiassa äänestettiin ja äänet jakaantuivat seuraavasti:
Jaa (hyväksytään) 26
Ei (hylätään) 9
tyhjää 3
Äänestyksen perusteella liitteen 14.2 mukainen 3. muutosehdotus ei tullut hyväksytyksi sen saadessa alle 30 ääntä. Äänestyspöytäkirja on liitteenä 14.7.
Liitteen 14.2. mukaisen 4. muutosehdotuksen hylkäämistä ei esitetty, joten siitä ei myöskään äänestetty.
Päätös TKYE päätti hyväksyä liitteen 14.8 mukaiset säännöt toisen kerran ja esittää niitä TKK:n rehtorille vahvistettavaksi.
15. Hallituksen vastaukset edustajiston ponsiin
15.1 Hallituksen vastaus Reinikaisen (valomerkki) ponteen TKY:n arkistosta
Valomerkki esitti TKYE:n kokouksessa 2/2007 seuraavan ponnen:
TKY:n arkistolla sattui vesivahinko keväällä 2004. Vahinko kasteli mm. Maanmittarikillan arkistolle säilytykseen luovutetut tavarat joihin kuului esim. alkuperäisiä pöytäkirjoja, matrikkeleja sekä osa valokuvista. Tämän seurauksena edellä mainitut artikkelit ovat homeessa tai muuten vakavasti vaurioituneita. Tilanteen harmittavuutta lisää se, että osan korvaamattoman arvokkaista valokuvista on killalla lahjoittanut 89-vuotias erittäin arvostettu ja pidetty kunniajäsen Seppo Härmälä.
Kyseisestä vesivahingosta tulee tänä keväänä kuluneeksi kolme vuotta. Edelleenkään mitään näkyviä tai toimenpiteisiin johtavia selvityksiä itse vahingosta tai vahinkojen korvaamisesta ei ole tehty ja vaurioituneiden artikkelien tuhoutuminen on saanut jatkua kaikessa rauhassa. Tämän vuoksi Valomerkin edustajistoryhmä toivoo seuraavia toimenpiteitä.
a) TKY:n hallituksen tulee selvittää, kuka on vastuussa materiaalin tuhoutumisesta ja velvollinen korvaamaan konservoinnista tai edes tuhoutumisen pysäyttämisestä aiheutuvat kustannukset.
b) TKY:n hallituksen tulee esittää alustava suunnitelma ja aikataulu kuvien sekä soveltavin osin muunkin materiaalin siirtämisestä sähköiseen muotoon, jottei jatkossa putkivuodon tai tulipalon kaltaiset ennustamattomat vahingot vaarantaisi perintömme säilymistä.
TKYH on kokouksessaan 10/2007 käsitellyt asiaa ja päättänyt vastata TKYE:lle seuraavasti:
TKY:n edellisen arkistotilan aikaan arkistossa sattui vesivahinko, jonka seurauksena maanmittarikillan arkistolle säilytettäväksi luovuttama kuvakokoelma kastui. Tuohon aikaan TKY:n arkiston hallinnointi oli vähäistä ja tapahtuman aikaansaamia vahinkoja ei tarkastettu riittävän hyvin. Tämän seurauksena arkiston ylähyllylle varastoitu kuvakokoelma jäi kastumisen jälkeen märkänä alkuperäiseen säilytyspaikkaansa. Suuremmilta vahingoilta olisi vältytty jos kastuminen olisi havaittu ajoissa eikä kosteus olisi jäänyt pesiytymään aineistoon. Nyt valokuvat kuitenkin jäivät kosteina vettymään paikalleen ja ajan myötä niihin kasvoi valkoista, vaaleanvihreää ja mustaa hometta.
Ongelma havaittiin nykyinen arkistonhoitajan aloittamisen jälkeen keväällä 2004, jonka jälkeen tapahtumasta tiedotettiin maanmittarikiltaa ja ryhdyttiin toimenpiteisiin kuvien tuhoutumisen pysäyttämiseksi. Kuvien kuivaaminen pysäytti homeen leviämisen, mutta niihin kasvanut myrkyllinen musta home tekee niiden normaalista käsittelystä mahdotonta. Käytännössä tapahtuma osoittaa sen, että arkiston valvontaketju ei ole toiminut oikein onnettomuustilanteessa eikä sen jälkihoidossa. Arkiston hoitaminen on TKY:n vastuulla ja tässä tapauksessa TKY vastaa aiheutuneista vahingoista ja niiden korjaamisesta. TKY:n hallitus on päättänyt, että aineiston restaurointimahdollisuus ja sen hinta selvitetään.
Tapauksen jälkeen arkistoon varastoitujen asiakirjojen ja esineiden kunto on tarkistettu arkiston muuton yhteydessä ja niiden tämän hetkinen kunto on arkistonhoitajan tiedossa. Vuoden 2007 aikana tullaan tekemään arkistointisopimukset kaikkien uusien ja nykyisten arkistoon asiakirjoja ja esineitä luovuttavien ja/tai niitä siellä säilövien tahojen kanssa. Sopimuksissa tullaan määrittelemään asiakirjoja tai esineiden omistajan ja niitä arkistoivan tahon (TKY) oikeudet, vastuut ja velvoitteet sekä määritellään niiden käyttöön, lainaamiseen ja muuhun hyödyntämiseen liittyvät periaatteet.
TKY:n valokuvakokoelman järjestämisprojekti aloitettiin keväällä 2004 ja sen seurauksena noin 1000 kokoelman valokuvaa luetteloitiin ja tallennettiin sähköiseen muotoon. Kesäprojektin päätyttyä valokuvaprojekti kuitenkin keskeytyi arkiston muuton ja henkilöresurssien puutteen seurauksena eikä ole sen jälkeen edennyt. Tällä hetkellä arkistoon on arkistoitu noin 8000 TKY:n omistuksessa olevaa valokuvaa, joista suurinta osaa ei ole järjestetty, luetteloitu eikä tallennettu sähköiseen muotoon. Edellisen kerran arkiston järjestelemättömien valokuvien määrä lisääntyi alkuvuodesta sihteeristön hiljaisen huoneen siivouksen yhteydessä löydettyjen valokuvien arkistoon toimittamisen myötä.
Valokuva-arkiston järjestämisprojektin jatkaminen on yksi teekkarisektorin toimintavuoden 2007 tavoitteista. Sähköisen kuva-arkiston rakentamiseen tarvittavasta järjestelmästä on jo olemassa tietotekniikkasektorin kanssa yhteistyössä laadittu pitkän tähtäimen suunnitelma, jota on vuoden 2007 aikana tarkoitus edistää seuraavasti. Keväällä hankitaan tarvittava välineistö, jolla negatiiveina, dioina ja paperikuvina olevat alkuperäiskuvat saadaan luetteloitua ja siirrettyä sähköiseen muotoon. Kesällä valokuvia luetteloidaan ja siirretään sähköiseen muotoon käytössä olevien resurssien mukaan ja syksyllä teetetään oppilastyönä ohjelmistoprojekti, jossa toteutetaan kuvat ja niiden taustatiedot (metadata) sisältävä tietokanta sekä laaditaan kuvien hakemisen mahdollistava käyttöliittymä. Tarkoituksena on suunnitella kerralla toimiva ratkaisu ja käytössä olevien resurssien mukaan toteuttaa mieluummin hitaasti ja kunnolla kuin nopeasti ja huonosti. Valokuva-arkiston tarkoitus on palvella jäseniä kahdella tavalla. Se varmistaa kuvien säilymisen sekä mahdollistaa jäsenistölle niiden helpon käytön. TKY:n kuvakokoelman sähköistämiseen laadittava ratkaisu on projektin jälkeen kaikkien TKY:n piirissä toimivien kiltojen ja yhdistysten käytössä.
Maanmittarikillan valokuvien kastumisen ajoista monta ongelmaa arkiston säilytystiloissa ja toimintaprosesseissa on nyt korjattu, mutta monta tärkeää kehityskohdetta on vielä jäljellä. Arkistolla on tällä hetkellä täysipäiväinen arkistonhoitaja ja muuton yhteydessä korjattiin monta turvallisuusongelmaa. Esimerkiksi Otarannassa sijaitsevan arkiston putket on rakentamisvaiheessa koteloitu vesivahinkojen ehkäisemiseksi. Kellarissa sijaitsevassa arkistotilassa on kuitenkin vielä monta tärkeää kehityskohdetta siivoushuollon järjestämisestä lämpö- ja kosteusolosuhteiden vakioimiseen. Ongelman korjaamiseksi arkistolle tullaan laatimaan kehittämissuunnitelma, jossa arkistotilan kehityskohteet sekä arkiston kokoelmien järjestämis- ja konservointitarpeet tullaan listaamaan ja priorisoimaan kiireellisyysjärjestykseen. Valmis suunnitelma voidaan tuoda tiedoksi myös edustajistolle.
Viskari kysyi miten kosteusmittaukset tehdään. Eloranta kertoi, että siellä ei ole tehty oikeita kosteusmittauksia vaan vain tavallisella mittarilla vain. Viskari totesi, että saatu data on aika hyödytöntä ko. tilanteessa eikä kerro juuri mitään.
Pätynen kiitti vastauksesta ja toivoi, etteivät restauroinnin kustannukset karkaa käsistä.
Aavikko muistutti sopimusten teon tärkeydestä ja esimerkiksi valokuvaajat ovat saattaneet antaa vain oikeuden käyttää valokuvia vain TKY:n omissa julkaisuissa ja tämä saattaa unohtua, jos kuvia annetaan esimerkiksi TKK:n julkaisuun.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi hallituksen vastauksen Reinikaisen (valomerkki) ponteen TKY:n arkistosta
15.2 Hallituksen vastaus Pesosen (Oikeat Teekkarit) ponteen TKY:n aatteellisten järjestötoiminnan sihteerien työajan käytön selvittämisestä
Oikeat teekkarit esittivät TKYE:n kokouksessa 2/2007 seuraavan ponnen:
Tämän ponnen hyväksyessään edustajisto velvoittaa hallituksen tekemään ylioppilaskunnan henkilöstöresurssikartoituksen järjestöllisen kehittämisen muistion pohjalta. Kartoituksesta tulee käydä ilmi ylioppilaskunnan sihteereiden toimenkuvat, työtunnit (toteutuneet vs. budjetoidut), ylioppilaskunnan arvioitu työtarve tulevaisuudessa sekä arvio siitä onko tehty työ ylioppilaskuntatoiminnan kannalta oleellista ja voisiko työn tehdä vapaaehtoisvoimin.
TKYH on kokouksessaan 10/2007 käsitellyt asiaa ja päättänyt vastata TKYE:lle seuraavasti:
Henkilöstörakenteeseen ja henkilöstöresursseihin tullaan tänä vuonna kiinnittämään paljon huomiota. Aiheeseen paneutuvat ainakin orkesteri ja hallintosektori. Henkilöstörakenteen kehittäminen sekä henkilöstöresurssikartoitus eivät kuitenkaan ehdi valmistua ajoissa ennen sihteerien vaihtumista, sillä ensimmäiset sihteerit vaihtuvat jo kuukauden sisällä.
Järjestöllisen kehittämisen muistion teko on aloitettu viime vuoden loppupuolella budjetoimisen yhteydessä. Muistio ei ole vielä valmis, joten myös edustajistolle on esitelty keskeneräinen muistio. Muistion keskeneräisyyden takia sitä ei ole tarkoituksenmukaista käyttää henkilöstöresurssikartoituksen pohjana.
Henkilöstöresurssikartoituksen tekeminen on aloitettu pyytämällä aatteellisia sihteereitä ilmoittamaan työtuntinsa ryhmiteltyinä työtehtävien mukaan. Kartoitusta jatketaan analysoimalla ilmoitetut työtunnit ja niiden sisältö. Työtuntien sisältöä tutkittaessa pohditaan myös vapaaehtoistyön määrää ylioppilaskunnassa ja keinoja määrän lisäämiseen.
Ylioppilaskunnan työn tarvetta tulevaisuudessa tullaan pohtimaan ainakin budjetoinnin yhteydessä loppukeväästä ja alkusyksystä 2007.
Vierros kysyi miltä työtunnit näyttävät ja tuodaanko niitä edustajistolle. Knight vastasi, että kaikkia työtunteja ei ole vielä saatu, joten vielä ei voi sanoa paljoa. Lisäksi edustajistolle ei liene tarpeellista tuoda yksittäisiä tunteja vaan enemmän suuntaviivoja siitä mihin työaika kuluu.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi hallituksen vastauksen Pesosen (Oikeat Teekkarit) ponteen TKY:n aatteellisten järjestötoiminnan sihteerien työajan käytön selvittämisestä.
15.3 Hallituksen vastaus Elg:n (Polytekarna) ponteen TKY:n merkin käyttämisestä vähintään kaksikielisenä TKY:n dokumenttipohjissa ja muissa painotuotteissa
Polytekarna esitti TKYE:n kokouksessa 2/2007 seuraavan ponnen:
Tämän ponnen hyväksyessään, edustajisto velvoittaa hallituksen huolehtimaan siitä, että ylioppilaskunnan dokumenttipohjissa, kirjekuorissa, julisteissa ja muissa julkaisuissa käytetään vastaisuudessa aina vähintään kaksikielisellä tekstillä varustettua ylioppilaskunnan logoa.
TKYH on kokouksessaan 10/2007 käsitellyt asiaa ja päättänyt vastata TKYE:lle seuraavasti:
Useissa TKY:n painotuotteissa, kuten kirjekuorissa ja käyntikorteissa, on käytetty jo aikaisemminkin kaksikielistä logoa. Tässä logossa on ollut ylioppilaskunnan koko nimi sekä ruotsiksi että suomeksi. TKY:n dokumenttipohjissa ja powerpoint-pohjissa tätä ei ole käytetty aiemmin, vaan pohjissa on ollut ainoastaan suomenkielinen logo.
Viestintäsektori on luonut uudet dokumenttipohjat, joissa logo on automaattisesti kolmekielisenä.
Julisteissa tullaan jatkossakin käyttämään TKY:n logoa, jossa on logon alapuolella lyhenne TKY. THS-lyhenteen liittämistä logoon pohdittiin viestintäsektorilla. Logon muuttaminen pikaisilla toimenpiteillä ei ollut mahdollista, sillä huomattiin kyseisen lyhenteen sopivan huonosti logon graafiseen ilmeeseen. Lisäksi huomattiin, että konsonanttilyhenne THS ei informatiivisuuden kannalta tuo logoon juurikaan lisäarvoa, vaan monimutkaistaa logoa ja sen sanomaa. Suurempia toimenpiteitä logon muuttamiseen ei haluttu kohdistaa graafikon jo suuren työmäärän vuoksi.
Muiden julkaisujen osalta logoja päivitetään painattamisen yhteydessä.
Elg kiitti hallitusta nopeasta reagoinnista. Hän toivoi, että fingerprinttia mietitään vielä tulevaisuudessa kun aika ei ole niin kiireinen kuin nyt. Kontro lupasi, että asiaan palataan syksymmällä.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi hallituksen vastauksen Elg:n (Polytekarna) ponteen TKY:n merkin käyttämisestä vähintään kaksikielisenä TKY:n dokumenttipohjissa ja muissa painotuotteissa.
16. Hallituksen selonteko toiminnastaan (liite 16)
Vierros kysyi Dipoli-talon tilanteesta ja suunnitelmista. Savolainen vastasi.
Numminen toivoi, että myös muut kuin eniten ääniä Teekkarikylästä saaneet kansanedustajaehdokkaat huomioitaisiin. Jansson vastasi, että KSK:ta kirjoittaessa heidän tietonsa oli helpoiten saatavilla.
Ojanen kysyi mitä assistentin käsikirjalle on aiottu tehdä. Seppä kertoi, että päivittää ja painattaa syksyksi uusi painos.
Kainulainen kysyi onko maksuttoman koulutuksen kampanjaan tulossa jotain uutta. Mäkinen vastasi, ettei näillä näkymin ole SYL:n puolelta tulossa mitään uutta. SYL:n kampanja keskittyi maksuttoman koulutuksen päivään. Mäkisalo esitti, että mikäli SYL:n puolelta ei tule mitään materiaalia, niin TKY ei alkaisi oma-aloitteisesti tekemään kampanjoita asiasta.
Ojanen kysyi onko YTHS-maksuasiassa edistytty. Alikoski vastasi, että TKYH päätti tänään vastata SYL:lle TKY:n sosiaalipoliittisen linjan mukaisesti
Porkka kiitti konkreettisesta työstä päihteettömän ylioppilaskuntatoiminnan puolesta viitaten mainintaan alkoholittomista sitsijuomista.
Vierros kysyi vieläkö toimintasuunnitelman toimeenpanosuunnitelma TKY:n dokumenttihierarkiaan ja mitä sille kuuluu. Savolainen vastasi, että edustajiston puheenjohtajan kanssa on keskusteltu asiasta ja todettu ettei sitä ole tarvetta tuoda edustajistolle. Edustajistolle sen korvaa KSK:n perässä oleva osuus, joka kertoo toimintasuunnitelman toteutumisen etenemisestä. Hallitus laatii sisäisesti toimintasuunnitelman toimeenpanosuunnitelman, jota kutsutaan hallitusohjelmaksi.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi hallituksen selonteon toiminnastaan.
17. Muut esille tulevat asiat
17.1 Edustajiston tuleva ohjelma
3.4. 2007 klo 16 Pääsihterihakijapaneeli (D-Sali)
3.4.2007 klo 18 Iltakoulu (Takkakabinetti, JMT 3A)
19.4.2007 klo 17 Seuraava kokous (vuosikokous)
17.2 Toiveet tilinpäätösiltakouluun
Pääsihteeri pyysi edustajistolta toiveita siitä, miten tilinpäätösiltakoulussa asioita tulisi esitellä, jotta iltakoulusta saatava hyöty olisi mahdollisimman suuri.
18. Kokouksen päättäminen
Edustajiston puheenjohtaja päätti kokouksen kello 18.49.
Janne Liuko Vesa Ruusunen
Puheenjohtaja Sihteeri
Juuso Ilomäki Noora Korppi-Tommola
Pöytäkirjantarkastaja Pöytäkirjantarkastaja
Liiteluettelo:
Liite 6 Kokouskutsu
Liite 9 Esityslista
Liite 10.1 YV:n pöytäkirja 2/2007
Liite 10.2 Taloustoimikunnan päätösluettelo 1/2007
Liite 10.4.1 Pääsihteerin valintatoimikunnan kokouksen 1/2007 pöytäkirja
Liite 10.4.2 Pääsihteerin valintatoimikunnan kokouksen 2/2007 pöytäkirja
Liite 10.4.3 Pääsihteerin valintatoimikunnan kokouksen 3/2007 pöytäkirja
Liite 10.4.4 Pääsihteerin valintatoimikunnan kokouksen 4/2007 pöytäkirja
Liite 10.4.5 Pääsihteerin valintatoimikunnan kokouksen 5/2007 pöytäkirja
Liite 14.1 TKY:n sääntöjen selvennys- ja rakennemuutosesitykset (vertailu nykyisiin sääntöihin)
Liite 14.2 TKY:n sääntöjen linjamuutosesitykset (vertailu selvennys- ja rakennemuutosversioon)
Liite 14.3 TKYE kokouksessa 2/2007 ensimmäisen kerran hyväksymät säännöt (vertailu nykyisiin sääntöihin)
Liite 14.4 TKYE kokouksen 2/2007 kohdan 12 pöytäkirjanote
Liite 14.5 Ängön esitys muutosehdotuksen TKY:n nimen kirjoitusasusta hylkäämisestä ja äänestyspöytäkirja
Liite 14.6 Pesosen esitys muutosehdotuksen edustajiston puheenjohtajiston vaalikelpoisuudesta hylkäämisestä ja äänestyspöytäkirja
Liite 14.7 Vierroksen esitys muutosehdotuksen hallituksen vaalikelpoisuuden laajentamisesta hylkäämisestä ja äänestyspöytäkirja
Liite 14.8 Hyväksytty sääntöversio
Liite 16 Hallituksen selonteko toiminnastaan