på svenska in english

TKY

4/2006

06.04.2006

Edustajisto
Pöytäkirja 4/2006
Kokousaika 6.4.2006 kello 17.00
Kokouspaikka Koulutuskeskus Dipoli, auditorio, Otakaari 24

Läsnä:
1. Kivelä Janne, jäsen
2. Sandholm Niina, jäsen
3. Hölttä Pasi, jäsen
4. Sillanpää Markku, jäsen
5. Korppi-Tommola Noora, jäsen
6. Abdul-Rahman Salum, jäsen
7. Heimonen Markus, varajäsen
Kovanen Lauri A, jäsen paikalla 17.11-18.07, poissa kohdan 11.6 ajan
8. Nyfors Laura, jäsen
9. Arpalahti Antti, jäsen
10. Saarinen Matti, jäsen
11. Kanninen Kari, jäsen poistui 18.07
12. Willgren Sven, jäsen
13. Niemi Mia, jäsen poissa kohdan 11.6 ajan
14. Laatikainen Juuso, jäsen
15. Maksimow Maria, jäsen
16. Porkka Oskari, jäsen
17. Marttila Terhi, varajäsen poistui 17.48
Numminen Sini, jäsen saapui 17.48, kohdassa 12
18. Änkö Matti, jäsen
19. Vähä-Herttua Juho, jäsen
20. Sarvaranta Anni, jäsen poistui 19.40 kohdassa 16
21. Westenius Mikke, jäsen
22. Eloranta Tuukka, jäsen
23. Pesonen Tuomo, jäsen
24. Knight Sebastian, varajäsen
25. Yli-Urpo Johanna, varajäsen
26. Vanhatalo Jarno, varajäsen poissa kohdan 11.6 ajan, poistui 19.43 kohdassa 16
27. Jakobsson Martti, jäsen
28. Nokela Juhani, jäsen
29. Pyykkö Elli, jäsen
30. Elg Christian, jäsen poissa kohdan 11.6 ajan
31. Liuko Janne, jäsen
32. Silén Robert, jäsen poistui 19.03 kohdassa 14
33. Ristimäki Miro, jäsen poistui 19.03 kohdassa 14
34. Aarnio Matti, jäsen
35. Vesalainen Leeni, jäsen
36. Pätynen Mikko, jäsen
37. Virtanen Jaakko, jäsen
38. Ilomäki Juuso, jäsen
39. Ojanen Maija, jäsen
40. Vaajamo Matti, jäsen
41. Jansson Jani, jäsen poissa kohdan 11.6 ajan
Rannantie Suvi, varajäsen kohdan 11.6 ajan
42. Mäkisalo Aino, jäsen saapui 17.10 kohdassa 6, poistui 19.03 kohdassa 14

Kaarlo Väisänen (puheenjohtaja)
Vesa Ruusunen, pääsihteeri (sihteeri) poissa kohdan 11.6 ajan
Poissa:
1. Reinikainen Kuisma, varajäsen
2. Vierros Tuomo, jäsen
3. Aavikko Pekka, jäsen
1. Kokouksen avaaminen
Edustajiston puheenjohtaja Kaarlo Väisänen avasi kokouksen kello 17.01.
2. Esteellisyyden toteaminen
Ei uusia esteellisyyksiä.
3. Eronpyyntöjen toteaminen
Ei uusia eronpyyntöjä
4. Estyneisyysilmoitusten toteaminen
Seuraavat henkilöt olivat jättäneet määräaikaan mennessä estyneisyysilmoituksensa: Iiris Kolu ja Inari Virkkala. Puheenjohtaja kutsui heidän tilalleen vaalijärjestyksen 40 §:n määräysten mukaisesti seuraavat varajäsenet: Sebastian Knight ja Kuisma Reinikainen.
5. Läsnä olevien jäsenten toteaminen
Suoritetussa nimenhuudossa oli paikalla 41 edustajiston jäsentä tai varajäsentä.
6. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Puheenjohtaja totesi, että kutsu kokoukseen oli lähetetty edustajiston jäsenille kirjallisesti 30.3.2006 (liite 6), kutsussa oli mainittu kokouksessa käsiteltävät asiat, ja kutsu oli asetettu samana päivänä ylioppilaskunnan viralliselle ilmoitustaululle. Tämän perusteella kokous todettiin sääntöjen 16 §:n mukaan laillisesti koolle kutsutuksi. Koska edustajiston jäseniä oli paikalla yli kolmekymmentä (30), todettiin kokous edustajiston työjärjestyksen 6 §:n mukaan päätösvaltaiseksi.
7. Pöytäkirjantarkastajien kutsuminen
Päätös Puheenjohtaja kutsui kokouksen pöytäkirjantarkastajiksi seuraavat henkilöt: Matti Änkö (varalla Mikko Pätynen) ja Juhani Nokela (varalla Miro Ristimäki).
8. Ääntenlaskijoiden kutsuminen
Päätös Puheenjohtaja kutsui kokouksen ääntenlaskijoiksi seuraavat henkilöt: Mikko Pätynen (varalla Matti Änkö) ja Miro Ristimäki (varalla Juhani Nokela).
9. Kokouksen työjärjestyksen vahvistaminen
Päätös Kokouksen työjärjestykseksi hyväksyttiin esityslista (liite 9).
10. Ilmoitusasiat
10.1 Taloustoimikunnan päätösluettelo 1/2006 (liite 10.1)
10.2 Yleisvaliokunnan pöytäkirja 3/2006 (liite 10.2)
10.3 Yleisvaliokunnan pöytäkirja 4/2006 (liite 10.3)
10.4 Polyteekkari-lehden päätoimittajan valintatoimikunnan väliraportti
Valintatoimikunnan puheenjohtaja kertoi hakutilanteen. Hakijoita oli yhteensä viisi, joista kolme kutsuttiin haastatteluihin.
Mäkisalo saapui 17.10
Kovanen saapui 17.12
10.5 Verenluovutus
Änkö paheksui edustajiston ja hallituksen heikkoa osallistumista verenluovutukseen ennen kokousta (kummaltakin vain yksi luovutus ja yksi hyvä yritys) ja toivoi kaikkien edustavaa osallistumista verenluovutukseen seuraavana päivänä.
11. Ylioppilaskunnan tilinpäätös vuodelta 2005
11.1 Hallituksen laatima järjestötoiminnan toimintakertomus vuodelta 2005 (liite 11.1)
Vuoden 2005 hallitus oli laatinut järjestötoiminnan toimintakertomuksensa edustajistolle.
Vuoden 2005 hallituksen puheenjohtaja esitteli järjestötoiminnan toimintakertomuksen ja pahoitteli, että sitä ei oltu saatu täysin valmiiksi edustajiston kokoukseen mennessä.
Puheenjohtaja ehdotti, että tässä vaiheessa hyväksytään toimintakertomuksen viimeisin työversio, ja kun lopullinen versio on saatu painettua, merkitään se tiedoksi edustajiston kokouksessa.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi vuoden 2005 järjestötoiminnan toimintakertomuksen viimeisimmän työversion.
11.2 TKY:n vuoden 2005 tilinpäätös (liite 11.2)
Vuoden 2005 hallituksen puheenjohtaja esitteli järjestötoiminnan tilinpäätökseen liittyvän toimintakertomuksen.
Todettiin, että tuloslaskelma ja tase on käyty hyvin läpi iltakoulussa, jossa oli valtaosa edustajiston jäsenistä.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi TKY:n tuloslaskelman, taseen sekä tilinpäätökseen liittyvän toimintakertomuksen.
11.3 Tilintarkastuskertomus (liite 11.3)
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomuksen.
11.4 Jatkuvuustoimikunnan lausunto (liite 11.4)
Jatkuvuustoimikunnan tehtäviin kuuluu ylioppilaskunnan taloudellisen pääoman käytön tarkoituksenmukaisuuden arviointi tilinpäätöksen yhteydessä. Jatkuvuustoimikunnan antama lausunto on tarkoitettu ohjeeksi ylioppilaskunnan toimijoille heidän kehittäessään ylioppilaskunnan toimintaa.
Jatkuvuustoimikunnan puheenjohtaja Lounasmaa esitteli jatkuvuustoimikunnan lausunnon.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi jatkuvuustoimikunnan lausunnon.
11.5 TKY:n vuoden 2005 tilinpäätöksen vahvistaminen
TKY:n tulos oli 1 301 686,74 euroa ylijäämäinen vuonna 2005. Hallitus esitti, että ylijäämä jätetään yli- ja alijäämätilille.
Päätös TKYE päätti vahvistaa vuoden 2005 tilinpäätöksen ja jättää vuoden 2005 ylijäämästä 1 301 686,74 euroa yli- ja alijäämätilille.
11.6 Tili- ja vastuuvapauden myöntäminen vuoden 2005 hallitukselle ja muille tilivelvollisille
Christian Elg, Lauri Kovanen, Sini Numminen, Mia Niemi, Jani Jansson ja Jarno Vanhatalo olivat esteellisiä kohdan ajan. Täksi ajaksi heidän tilalleen kutsuttiin Anna Jern, Markus Heimonen, Terhi Marttila, Antti Korhonen, Suvi Rannantie ja Anna Sipilä.
Suvi Rannantie ja Markus Heimonen olivat paikalla kokouksessa. Todettiin paikalla olevan esteellisyyksien jälkeen 38 edustajiston jäsentä tai varajäsentä.
Esteelliset edustajiston jäsenet sekä muut salissa olleet esteelliset poistuivat salista.
Sihteeri Vesa Ruusunen poistui kello 17.43. Sihteeriksi kutsuttiin hallituksen jäsen Antti Savolainen.
Nokela esitti vastuuvapauden myöntämistä. Änkö esitti suullisena kommenttina, ettei vastuuvapautta myönnettäisi johtuen hallituksen toimista museon hallinnon suhteen. Vaajamo kannatti Nokelan esitystä.
Päätös TKYE päätti myöntää tili- ja vastuuvapauden vuoden 2005 hallitukselle ja muille tilivelvollisille.
Sihteeriksi palasi Vesa Ruusunen kello 17.48. Esteelliset henkilöt palasivat saliin ja palasivat äänivaltaisiksi.
12. Taloustoimikunnan puheenjohtajan ja muiden jäsenten nimittäminen
Taloustoimikunta on ylioppilaskunta-asetuksen mainitsema edustajiston asettama toimielin, jolla on taloutta koskevaa päätös-, hallinto- ja toimeenpanovaltaa.
Ylioppilaskunnan sääntöjen mukaan taloustoimikuntaan kuuluu puheenjohtaja ja kuudesta kahdeksaan jäsentä. Puheenjohtajan tulee olla ylioppilaskunnan jäsen. Taloustoimikunnan jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan siten, että puolet on vuosittain erovuorossa. Taloustoimikunnan jäsenet valitaan ylioppilaskunnan jäsenistä tai muista ylioppilaskunnan oloja hyvin tuntevista tai talouselämään perehtyneistä henkilöistä. Jäsenistä vähintään puolet tulee olla ylioppilaskunnan jäseniä, joista yksi ylioppilaskunnan asuntoloiden asukkaiden edustaja.
Taloustoimikunnasta olivat erovuorossa Matti Kuronen, Pekka Aavikko, Lars-Olof Staffans ja Kari Karvonen. Kyläneuvosto esitti taloustoimikunnan jäseneksi asukkaiden edustajaksi Mikke Westeniusta.
Tuomo Lähdesmäki esitteli taloustoimikunnassa olevat ja sinne ehdotetut henkilöt.
Päätös TKYE päätti nimittää seuraavat henkilöt taloustoimikunnan jäseniksi:

Tuomo Lähdesmäki, puheenjohtaja (erovuorossa 2007)
Christian Elg (erovuorossa 2007)
Kari Inkinen (erovuorossa 2007)
Matti Carpén (erovuorossa 2007)
Lars-Olof Staffans (erovuorossa 2008)
Kari Karvonen (erovuorossa 2008)
Aleksi Päiväläinen (erovuorossa 2008)
Mikke Westenius (erovuorossa 2008)
13. Jatkuvuustoimikunnan puheenjohtajan ja muiden jäsenten nimittäminen
TKY:n sääntöjen mukaan jatkuvuustoimikunta nimitetään edustajiston vuosikokouksessa huhtikuun loppuun mennessä. Entisestä tilintarkastustoimikunnasta muodostettu jatkuvuustoimikunta on toiminut nyt kaksi ja puoli vuotta. Edustajisto antoi vuoden 2005 lopussa Tuomas Pippolalle ja Saku Mantereelle luvan aloittaa työskentely jatkuvuustoimikunnassa vuoden 2006 alusta lähtien.
Jatkuvuustoimikunnasta olivat erovuorossa Petri Takala ja Samppa Ruohtula.
Jatkuvuustoimikunnan puheenjohtaja Lounasmaa esitteli jatkuvuustoimikunnan toimintaa ja itsensä. Lisäksi Jyrki Noponen, Eero Korhonen ja Ari Väisänen esittäytyivät ja kertoivat yhteytensä TKY:n toimintaan.
Ari Väisänen muistutti edustajistoa YYA-sopimuksen vuosipäivästä.
Kovanen kysyi: kumpi tulee voileivässä päälle juusto vai makkara?
Ojanen kysyi jatkuvuustoimikunnan jäsenten vastinparien toiminnasta.
Saarinen kysyi, kattaako jatkuvuustoimikunnan kokemusskaala riittävän pitkän ajanjakson TKY-toimintaa. Todettiin ettei ole tarpeellista luoda montaa toimielintä, joilla on päällekkäistä kokemusta TKY:n toiminnasta. Taloustoimikunnassa on kokemusta aikaisemmalta ajalta.
Päätös TKYE päätti nimittää seuraavat henkilöt jatkuvuustoimikunnan jäseniksi:
Jouni Lounasmaa, puheenjohtaja (erovuorossa 2008)
Eero Korhonen (erovuorossa 2007)
Katri Makkonen (erovuorossa 2007)
Jyrki Noponen (erovuorossa 2007)
Mika Naumanen (erovuorossa 2008)
Ari Väisänen (erovuorossa 2008)
Satu Innamaa (erovuorossa 2008)
Tuomas Pippola (erovuorossa 2009)
Saku Mantere (erovuorossa 2009)
Puheenjohtaja julisti kokoustauon kello 18.07.
Kanninen ja Kovanen poistuivat kokoustauon aikana.
Puheenjohtaja julisti kokoustauon päättyneeksi kello 18.43
14. Hallituksen selonteko toiminnastaan (liite 14)
Sanholm kysyi jännissä päivämäärissä kerrotusta metro-päivästä. Rintala kertoi sen olevan joukkoliikennetyöryhmän suunnittelema avoin tilaisuus, jossa on mm. paneelikeskustelu
Mäkisalo poistui kello 19.03.
Edustajisto tiedusteli yksityiskohtia Dipolissa järjestettävien bileiden tulevaisuudesta. Edustajisto ihmetteli mm. kuinka tulot on budjetoitu jatkuvasti samoiksi, vaikka trendi näytti laskevalta. Turanlahti kertoi, että edelleen uskotaan bileiden myyvän loppuun.
Edustajisto kysyi, miten wappu tulee muuttamaan tilannetta. Bileiden kerrottiin alkavan buffet-lounaalla ja jatkuu sitten diskolla. Ruokailusta ja pyhäpäivästä johtuen lipun hinta on kuitenkin noussut 15 euroon. On kuitenkin mahdollisuus ostaa halvempi lippu pelkkään diskoonkin.
Puheenjohtaja myönsi puheoikeuden varajäsen Kaisa Pohjoselle.
Ristimäki ja Silén poistuivat kello 19.07.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi hallituksen selonteon toiminnastaan.
15. Dipoli-talon tulevaisuus
Dipoli-talo on rakennettu 1966 TKY:n ylioppilaskuntataloksi. Talo täyttää vuoden 2006 syksyllä 40 vuotta. Talon tarkoituksena oli alun perin tarjota tilat ylioppilaskunnan ja sen yhdistysten toiminnalle. Käytännössä heti alussa osa tiloista jouduttiin vuokraamaan muuhun käyttöön, jotta talon kulut saataisiin katettua.
Dipoli-talo on vuosien saatossa aiheuttanut ylioppilaskunnalle monia taloudellisia vaikeuksia. Talo oli 1970-luvulla taloudellisesti kestämättömässä tilanteessa, ja ETYK-kokous pelasti tilanteen. 1980-luvulla oltiin jälleen ongelmissa, ja pelastajaksi tulivat vuoden 1983 MM-kilpailut. 1990-luvun alun lama aiheutti uusia ongelmia, ja ylioppilaskunta poistui talosta kokonaan vuonna 1993, jolloin vuokralaiseksi tuli TKK:n täydennyskoulutuskeskus. Vuokrasopimus TKK:n kanssa jatkuu vuoteen 2008 saakka.
TKK on aktivoitunut toivomaan parannuksia Dipolin tarjoamiin puitteisiin. Talon kunnosta ja erilaisista kehitysvaihtoehdoista on vuoden sisällä tehty kaksi selvitystä, joilla on pyritty hahmottamaan esimerkiksi taloa koskevia investointitarpeita. Tehtyjen selvitysten mukaan talon parannusten kustannuksia on kuitenkin vaikea arvioida talon luonteesta johtuen. Talo on sinällään hyvässä kunnossa, eikä se nykytasolla toimiakseen vaadi nykyistä suurempia vuotuisia investointeja. Esimerkiksi talon putkista on uusittu vuosien saatossa 80 prosenttia. Talon runko on vahvaa teräsbetonia ja hyvässä kunnossa.
Huolellisella taloudenpidolla TKY on saanut viime vuosien aikoina kohtuullisen hyvän sijoitusvarallisuuden, mutta varallisuus ei ole niin suuri, että se kestäisi Dipoli-talon aiheuttaman taloudellisen riskin. Nykyisin ylioppilaskunta on talossa käyttäjänä vain järjestäessään neljät juhlat sekä edustajiston kokoukset. Kaikkein näkyvimmin TKY:n jäsenet käyttävät taloa päivittäin Dipolissa toimivan ruokalan asiakkaina. Ylioppilaskunnan killat ja yhdistykset käyttävät Dipolia runsaasti vuosijuhliensa pitopaikkana.
TKYH on lähettänyt lokakuussa 2005 Senaatti-kiinteistöille kirjeen, jossa se ehdottaa keskustelun avaamista aiheen tiimoilta.
TKY:n edustajisto piti erillisen kokouksen 6/2005 keskittyen Dipoli-aiheeseen (liite 15.1). Tällöin se pyysi lausunnot Dipoli-talon tulevaisuudesta kunniavaltuuskunnalta, taloustoimikunnalta ja jatkuvuustoimikunnalta. Nämä lausunnot merkittiin edustajiston tiedoksi kokouksessa 8/2005 (liitteet 15.2, 15.3 ja 15.4). Kevään aikana on syytä jatkaa keskustelua siitä, mitä ylioppilaskunta toivoo talolta jatkossa, jotta ajatukset pystytään ottamaan huomioon ja jatkotoimenpiteet toteuttamaan niiden mukaan. Dipoli-taloa käsitelleitä viime aikojen artikkeleita on esityslistan liitteinä (liitteet 15.5 ja 15.6).
Hallituksen puheenjohtaja Päiväläinen esitteli tilanteen Dipoli-talon suhteen, kerraten Dipolin historian ja vaiheet ylioppilaskunnan toiminnan kannalta.
Ojanen kysyi, että millä todennäköisyydellä TKK lähtee talosta, jos mitään ei tehdä. Päiväläinen kertoi, että asiasta ei ole tarkempaa tietoa.
Elg tarkensi, että viime vuonna täydennyskoulutuskeskus ilmoitti vakaasti lähtevänsä, mikäli mitään investointeja ei tehdä.
Saarinen toivoi, että selvitetään onko talolle muita mahdollisia käyttäjiä esimerkiksi laittamalla 10 000 euron ilmoitus Helsingin Sanomiin. Neliövuokra on kuitenkin halpa.
Lähdesmäki kertoi, että vuokraa maksetaan kuitenkin kaikista neliöistä ja hyötykäyttöprosentti talossa on huono. Hän jatkoi, että TKY:llä on käytössään suuri kiinteistöalan osaaminen ja nämä henkilöt ovat arvioineet Senaatin parhaaksi ostajaksi TKY:n kannalta.
Pohjonen kysyi tarkennusta kassavirta-analyysiin ja miten analyysissä kerrotut remontointikustannukset suhtautuvat tämän päivän kustannuksiin.
Lähdesmäki kertoi, että talon arvo määritellään nykyisin kassavirtamenetelmällä, eli kuinka paljon rahaa tulee kassaan. Nämä tulevat tuotot diskontataan tähän päivään ja näin määräytyy kiinteistön arvo. Hän jatkoi, että viimeisen 10 vuoden aikana on tehty kuntokartoituksia ja verrattu tilannetta alan kirjallisuuden lukuihin sekä toimittu näiden tulosten mukaan. Näissä arvioissa on päästy kohtuullisen hyvin samoihin lukuihin kuin mitä JP-talotekniikan raportti esittää.
Laatikainen tiedusteli: ”Mitä tapahtuu, jos emme saa tätä myytyä?” Onko senaattikiinteistöt mahdollisesti hankkimassa taloa hyvää hyvyyttään vai tekisikö se taloon merkittävät remontit. Mikä on se argumentti, miksi talon ostaminen kiinnostaa?
Lähdesmäki kertoi Senaatin olevan valtion virasto, jonka tehtävä on omistaa esimerkiksi puolustusvoimien ja yliopistojen kiinteistöt. Senaatti perii 7 % tuottoa omalle pääomalle, ja tällä tuotto-odotuksella JP-talotekniikan analyysi on laskettu.
Ojanen kysyi, mikäli talo myydään, myydäänkö se suojeltuna. Lähdesmäki vastasi, että TKY ei ole hakenut suojelua, eikä se toisi oleellista etua, sillä oleellisia rakenteellisia muutoksia ei kuitenkaan saisi tehdä. Kaikki oleelliset muutokset taloon on tehty arkkitehtien hyväksynnän mukaan. Juridisesti talo ei ole suojeltu, mutta sitä kohdellaan kuten se olisi.
Rannantie poistui kello 19.39.
Sarvaranta poistui kello 19.40.
Vanhatalo poistui kello 19.43.
Jakobsson kysyi, että kun Senaatilta meni lähes puoli vuotta kirjeeseen vastaamiseen, niin olikohan vastauskirjeen sisältö positiivinen vai negatiivinen. Pääsihteeri ja Lähdesmäki kertoivat vastauksen olleen lähinnä suostumus keskustelujen aloittamiseen.
Nokela kertoi, että kun TUAS-taloa rakennettiin, niin koulu tilasi rahat OPM:ltä ja niillä talo rakennettiin. Homma toimisi samoin nyt.
Nokela totesi, että jos ja kun taloa ei ole TKY:n toimesta mahdollista käyttää ylioppilaskuntatalona, on toiseksi paras käyttäjä TKK. Tästä syystä Nokela kannatti talon myyntiä, sillä TKY:n tehtävä ei ole omistaa ja ylläpitää yliopiston kiinteistöjä.
Pyykkö kertoi, että viime vuonna edustajisto oli myynnille myönteinen ja kannatti myyntiä.
Willgren tiedusteli, että jos TKK ei ole halukas maksamaan TKY:lle investointien vaatimaa vuokraa, niin olisiko se valmis maksamaan Senaatille. Päiväläinen totesi, että syksyllä selvityksien tullessa TKK ei ehkä ollut ymmärtänyt että investointeihin tarvitaan myös rahaa.
Abdul-Rahman tiedusteli, olisiko jokin säätiö tai EU sopiva taho rahoittamaan Dipoli-talon remonttia.
Nokela muistutti, että Uspenskin katedraalin kupolien kultausta varten ei saatu lainkaan ulkopuolista rahoitusta, ja jos tässä tapauksessa rahoituksen saaminen ei onnistunut, niin Dipolin tapauksessa kyseessä ei olisi ainakaan helpompi homma.
Pesonen kertoi, ettei vastusta myyntiä, mutta toivoi, että talosta saadaan kunnon hinta. Dipolilla on kuitenkin brändi, mitä ei olisi esimerkiksi poliisiopistolla.
Pesonen kaipasi tietoa siitä, kuinka vahvasti TKK haluaa suuria investointeja Dipoli-taloon. Riippuuko tämä siitä, onko talon omistajana TKY vai Senaatti. Päiväläinen vastasi, että tätä ei tiedetä tarkkaan ja vastaus riippuu siitä keneltä TKK:n edustajalta kysytään. Lähdesmäki täydensi vastausta kertomalla Senaatin toimintatavoista.
Saarinen totesi, että Dipolia paremmin omaisuus saataisiin tuottamaan sijoittamalla varat TKY:n sijoitusomaisuuden tavoin.
Porkka totesi, että Dipolissa järjestettävien bileiden brändi tuntuu olevan laskussa, joten sitä ei kannata kauheasti painottaa.
Pätynen muistutti, ettei ilmaisia lounaita ole ja että reunaehdoista joudutaan maksamaan talon myyntihinnassa.
Vesalainen tiedusteli, olisiko mahdollista oikeasti asettaa reunaehtoja myynnille. Päiväläinen totesi, että kyllä on. Esimerkiksi Vanhalla Polilla oli sopimuksessa kirjattuna etuosto-oikeus mikäli talo vaihtaisi myöhemmin omistajaa. Tätä oikeutta ei käytetty, kun talo muutama vuosi sitten myytiin edelleen.
Pyykkö totesi, että vaikka talo nyt on hyvässä kunnossa, niin ylioppilaskunnan resursseja (tämäkin keskustelu) voitaisiin käyttää enemmän TKY:n jäseniä hyödyttävällä tavalla.
Lähdesmäki muistutti, että vaikka talo on nyt pyörinyt 10 vuotta hyvin, niin siihen liittyvä riski on kuitenkin suuri. Omaisuus voisi olla sijoitettuna huomattavasti riskittömämmin, jolloin tuotoilla voitaisiin varmemmin tukea teekkaritoimintaa. Lisäksi hän muistutti, että mikäli emme myy taloa N:llä eurolla tilaisuuden tullen, vastaa se päätöstä ostaa talo itsellemme N:llä eurolla kyseisellä hetkellä.
Turanlahti muistutti, että Dipolissa järjestettävät bileet ovat merkittävä osa TKY:n yhteisöllisyyttä.
Ojanen kysyi opiskelijaruokailun säilymisestä talon ollessa jonkin muun tahon omistuksessa. Päiväläinen kertoi, että koululla on velvollisuus järjestää ruokailu opiskelijoille. Lähdesmäki totesi, että haluaisi kysyä koululta missä se ruokailun järjestäsi, jos heillä ei olisi Dipolia käytössään.
Pohjonen tiedusteli, missäköhän Dipolissa järjestettäviä bileitä vastaavan kokoluokan tapahtumia olisi mahdollista järjestää, jos Dipoli ei olisi ylioppilaskunnan käytössä. Lähdesmäki totesi, että ei usko TKK:lla olevan syitä vastustaa TKY:n käyttöä Dipoli-talon tiloille, etenkin jos TKY maksaisi tiloista vuokraa muiden käyttäjien tavoin.
Ari Väisänen palautti edustajiston mieliin vastaavat keskustelut vuodelta 1993, jolloin omat liiketoiminnot ajettiin alas. Silloin hallitus lupasi järjestää yhdistyksille korvaavia tiloja TKY:n omista tiloista, ja tästäkin lupauksesta on pidetty kiinni
Pesonen kysyi, että mikäli ylioppilaskunnat yhdistyvät innovaatioyliopistoksi, niin olisiko silloin mahdollisuus pitää taloa. Päiväläinen arvioi, että ehkä tai ei.
Porkka kertoi, että kun TKY on rakentanut eräänkin asuintalon eräänkin väliaikaisen työmaaruokalan viereen, on se vähentänyt ko. tilan käyttöä ja saanut teekkarit etsimään tuoreempia ratkaisuja.
Puheenjohtaja piti loppupuheenvuoron, jossa toivoi edustajiston jatkavan asiasta keskustelua.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi Dipoli-talon tulevaisuudesta käydyn keskustelun.
16. Muut esille tulevat asiat
16.1 Oikeiden Teekkareiden ponsi keskustan biletilan selvittämisestä (liite 16.1)
Pesonen esitteli Oikeiden Teekkareiden ponnen, jossa toivottiin hallituksen selvittävän mahdollisuutta hankkia biletila Helsingin keskustasta.
Keskustelussa tarkennettiin, että hankkimisella voidaan tarkoittaa ostamista tai vuokraamista pitkällä vuokrasopimuksella. Keskusta rajattiin siltojen rajaamaan alueeseen.
Päätös TKYE hyväksyi Oikeiden Teekkareiden ponnen ja velvoitti hallituksen selvittämään mahdollisuutta hankkia biletila keskustasta.
17. Kokouksen päättäminen
Edustajiston puheenjohtaja päätti kokouksen kello 20.27.
Kaarlo Väisänen Vesa Ruusunen
Puheenjohtaja Sihteeri
Matti Änkö Juhani Nokela
Pöytäkirjantarkastaja Pöytäkirjantarkastaja
Liiteluettelo:
Liite 6 Kokouskutsu
Liite 9 Esityslista
Liite 10.1 Taloustoimikunnan päätösluettelo 1/2006
Liite 10.2 Yleisvaliokunnan pöytäkirja 3/2006
Liite 10.3 Yleisvaliokunnan pöytäkirja 4/2006
Liite 11.1 Hallituksen laatima järjestötoiminnan toimintakertomus vuodelta 2005
Liite 11.2 TKY:n vuoden 2005 tasekirja
Liite 11.3 Tilintarkastuskertomus
Liite 11.4 Jatkuvuustoimikunnan lausunto
Liite 14 Hallituksen selonteko toiminnastaan
Liite 15.1 TKYE 6/2005 pöytäkirja Dipoli-taloa käsitteleviltä osuuksilta
Liite 15.2 Kunniavaltuuskunnan lausunto Dipoli-talon tulevaisuudesta
Liite 15.3 Jatkuvuustoimikunnan lausunto Dipoli-talon tulevaisuudesta
Liite 15.4 Taloustoimikunnan lausunto Dipoli-talon tulevaisuudesta
Liite 15.5 Tekniikka & Talous Torstai helmikuu 2006
Liite 15.6 Helsingin sanomat 23.2.2006
Liite 16.1 Oikeiden Teekkareiden ponsi keskustan biletilasta

Takaisin