på svenska in english

TKY

6/2006

21.09.2006

Edustajisto
Pöytäkirja 6/2006
Kokousaika 21.9.2006 kello 17.00
Kokouspaikka Koulutuskeskus Dipoli, Otakaari 24


Läsnä:
1. Virkkala Inari, jäsen
2. Kivelä Janne, jäsen
3. Helin Matti, varajäsen
4. Hölttä Pasi, jäsen
5. Sillanpää Markku, jäsen poistui kohdassa 17 kello 20.43
6. Korppi-Tommola Noora, jäsen
7. Kovanen Lauri A., jäsen
8. Abdul-Rahman Salum, jäsen
9. Nyfors Laura, jäsen
10. Aro Oskari, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 20.23
11. Tikanmäki Johanna, varajäsen
12. Kanninen Kari, jäsen
13. Niemi Mia, jäsen
14. Korhonen Antti, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 19.02
15. Laatikainen Juuso, jäsen
16. Anttila Laura, varajäsen
17. Porkka Oskari, jäsen
18. Eerikäinen Laura, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 20.00
19. Änkö Matti, jäsen
20. Vähä-Herttua Juho, jäsen
21. Sarvaranta Anni, jäsen poistui kohdassa 16 kello 20.37
22. Suomi Markus, varajäsen poistui kohdassa 17 kello 20.43
23. Eloranta Tuukka, jäsen
24. Pesonen Tuomo, jäsen
25. Kolu Iiris, jäsen
26. Lähteenmäki Nelli, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 20.26
27. Aavikko Pekka, jäsen
28. Vierros Tuomo, jäsen
29. Jakobsson Martti, jäsen
30. Nokela Juhani, jäsen
31. Söderlund Otto, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 19.10, tilalle Antti Lustila
Antti Lustila, varajäsen
32. Elg Christian, jäsen
33. Liuko Janne, jäsen
34. Silén Robert, jäsen poistui kohdassa 17 kello 20.44
35. Ristimäki Miro, jäsen poistui kohdassa 17 kello 20.44
36. Aarnio Matti, jäsen
37. Knight Leeni, jäsen poistui kohdassa 16 kello 20.23
38. Reinikainen Kuisma, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 20.23
39. Virtanen Jaakko, jäsen
40. Ilomäki Juuso, jäsen
41. Ojanen Maija, jäsen
42. Vaajamo Matti, jäsen poistui kohdassa 16 kello 20.28
43. Rantanen Suvi, varajäsen poistui kohdassa 16 kello 20.33

Kaarlo Väisänen (puheenjohtaja)
Vesa Ruusunen, pääsihteeri (sihteeri)
Poissa:
1. Mattila Laura, jäsen
2. Musto Maija, varajäsen
1. Kokouksen avaaminen
Edustajiston puheenjohtaja Kaarlo Väisänen avasi kokouksen kello 17.04.
2. Esteellisyyden toteaminen
Seuraavat varajäsenet todettiin työsuhteen vuoksi esteellisiksi toimimaan edustajistossa:
Maija Tiitinen
Terhi Marttila
Pekka Tuominen
3. Eronpyyntöjen toteaminen
Matti Saarinen oli pyytänyt eroa edustajistosta. Puheenjohtaja kutsui hänen tilalleen vaalijärjestyksen 40 §:n mukaisesti edustajiston varsinaiseksi jäseneksi seuraavan henkilön: Satu Karling.
Lisäksi varajäsen Antti Vassinen oli pyytänyt eroa edustajistosta.
4. Estyneisyysilmoitusten toteaminen
Seuraavat henkilöt olivat jättäneet pysyvän estyneisyysilmoituksen:
Mikko Pätynen (21.9.2006 - 31.12.2006)
Antti Arpalahti (9.9.2006 - 14.1.2007 ja 3.3.2007 - 31.5.2007)
Niina Sandholm (21.9.2006 - 31.7.2007)
Elli Pyykkö (21.9.2006 - 22.12.2006)
Jouni Jaakkola (21.9.2006 - 10.6.2007)
Sini Numminen (21.9.2006 - 31.12.2006)
Puheenjohtaja kutsui heidän tilalleen vaalijärjestyksen 40 §:n määräysten mukaisesti seuraavat henkilöt:
Kuisma Reinikainen
Oskari Aro
Soppela Jyri
Otto Söderlund
Laura Eerikäinen
Seuraavat henkilöt olivat jättäneet määräaikaan mennessä estyneisyysilmoituksensa: Jyri Soppela, Janne Kailasto, Satu Karling, Jani Jansson, Maria Maksimow, Mikke Westenius, Sven Willgren ja Aino Mäkisalo. Puheenjohtaja kutsui heidän tilalleen vaalijärjestyksen 40 §:n määräysten mukaisesti seuraavat varajäsenet: Matti Helin, Miia Musto, Johanna Tikanmäki, Suvi Ranta, Laura Anttila, Markus Suomi, Antti Korhonen ja Nelli Lähteenmäki
5. Läsnä olevien jäsenten toteaminen
Suoritetussa nimenhuudossa oli paikalla 43 edustajiston jäsentä tai varajäsentä.
6. Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen
Puheenjohtaja totesi, että kutsu kokoukseen oli lähetetty edustajiston jäsenille kirjallisesti 14.9.2006 (liite 6), kutsussa oli mainittu kokouksessa käsiteltävät asiat, ja kutsu oli asetettu samana päivänä ylioppilaskunnan viralliselle ilmoitustaululle. Tämän perusteella kokous todettiin sääntöjen 16 §:n mukaan laillisesti koolle kutsutuksi. Koska edustajiston jäseniä oli paikalla yli kolmekymmentä (30), todettiin kokous edustajiston työjärjestyksen 6 §:n mukaan päätösvaltaiseksi.
7. Pöytäkirjantarkastajien kutsuminen
Päätös Puheenjohtaja kutsui kokouksen pöytäkirjantarkastajiksi seuraavat henkilöt: Janne Kivelä (varalla Inari Virkkala) ja Noora Korppi-Tommola (varalla Lauri Kovanen).
8. Ääntenlaskijoiden kutsuminen
Päätös Puheenjohtaja kutsui kokouksen ääntenlaskijoiksi seuraavat henkilöt: Inari Virkkala (varalla Janne Kivelä) ja Lauri Kovanen (varalla Noora Korppi-Tommola).
9. Kokouksen työjärjestyksen vahvistaminen
Päätös Kokouksen työjärjestykseksi hyväksyttiin esityslista (liite 9).
10. Ilmoitusasiat
10.1 Taloustoimikunnan päätösluettelo 3/2006 (liite 10.1)
10.2 Taloustoimikunnan päätösluettelo 4/2006 (liite 10.2)
10.3 YV:n pöytäkirja 6/2006 (liite 10.3)
10.4 Polyteekkari-lehden päätoimittajan valintatoimikunnan loppuraportti (liite 10.4)
Valintatoimikunnan puheenjohtaja esitteli raportin erittäin perusteellisesti. Raportti oli ehtinyt kiertää valintatoimikunnan listalla, mutta kaikki eivät ole ehtineet kommentoida sitä. Tästä syystä raportti tuotiin edustajistolle tiedoksi valintatoimikunnan puheenjohtajan nimissä.
Nokela kommentoi, että edustajisto ei hänen mielestään yksimielisesti hyväksynyt kaikkia valintaprosessin yksityiskohtia, sillä päätoimittajaksi hakevien henkilöiden nimien julkistamisesta suoritettiin kokouksessa koeäänestys. Valintatoimikunnan puheenjohtaja totesi Nokelan olevan aivan oikeassa, mutta tähdensi, että johtokunnan nimittäminen tapahtui yksimielisesti.
Ojanen tiedusteli, tiedotettiinko edustajistoa päätoimittaja Arvisen suorittamasta itsensä jääväämisestä valintatoimikunnan työstä. Pääsihteeri totesi, että Arvinen toi itse jääväytymisensä julki kritisoidessaan valintatoimikunnan esitystä julkisuudessa.
11. Teekkaritoiminnan edistämisrahaston johtokunnan nimittäminen
Teekkaritoiminnan edistämisyhdistys ry (TTEY) lahjoitti keväällä 2006 pääosan omaisuudestaan TKY:lle perustettavaan Teekkaritoiminnan edistämisrahastoon. Lahjoituksen mukana tuli esitys rahaston säännöiksi, ja TKYE hyväksyi säännöt perustaessaan rahaston ja ottaessaan lahjoituksen vastaan. Säännöissä määrätään, että rahastolla on erillinen johtokunta, joka päättää rahastosta jaettavien apurahojen jaosta. Johtokunnan nimittää TKYE, ja siihen kuuluu 3 TTEY:n nimeämää ehdokasta ja 4 TKY:n nimeämää ehdokasta. Johtokunnan puheenjohtaja nimitetään TKY:n nimeämien ehdokkaiden joukosta. Rahaston johtokunnan jäsenet nimitetään kahden vuoden kausiksi, ja ensimmäisenä erovuorossa olevat määrätään arvalla.
Syksyllä 2006 rahaston johtokunta nimitetään ensimmäistä kertaa. TKY on hakenut ehdokkaita avoimella haulla. Hakijoiden joukosta on valittu monipuolisin ja soveltuvin kokonaisuus, ottaen huomioon TTEY:n nimeämät edustajat. TKYH on käsitellyt asiaa kokouksessaan 19/2006 ja esittää edustajistolle nimitettäväksi seuraavia henkilöitä: Antti Myllys (puheenjohtaja), Katri Junna, Tiina Kauppinen ja Kim Åström.
Teekkaritoiminnan edistämisyhdistys ry:n johtokunta esittää TTEY:n edustajiksi rahaston johtokuntaan seuraavia henkilöitä: Eero Korhonen, Eero Ruikka ja Aki Silvennoinen.
Rahaston johtokunnan jäsenien erovuorot arvotaan kokouksessa. Koska johtokunta nimitetään näin myöhäisessä vaiheessa vuotta, on syytä antaa johtokunnan toimia vähintään vuosi yhdessä, jolloin ensimmäiset erovuorot ovat vuoden 2008 alussa.
Hallituksen puheenjohtaja Päiväläinen esitteli prosessin etenemisen taustan. Yleisvaliokunnan ohjeistuksen mukaisesti valinnasta järjestettiin avoin haku. Hakemuksia käsitteli Riikka Viskarin johtama avustustoimikunta ja tämän jälkeen TKYH. Hakijoita oli yhteensä 18, joista 5 puheenjohtajaksi. Päiväläinen esitteli kriteerit puheenjohtajan ja rivijäsenten valinnasta. Hän myös esitteli TTEY:n esittämät ehdokkaat
Puheenjohtaja myönsi läsnäolo-oikeuden Myllykselle ja Åströmille sekä puheoikeuden Myllykselle, Junnalle, Åströmille ja Kauppiselle. Myllys, Kauppinen, Åström ja Junna esittäytyivät ja kertoivat miksi he olivat hakeneet johtokuntaan ja miten aikovat toimia siinä.
Abdul-Rahman kysyi ehdokkaiden kokemusta muusta yhdistyskentästä kuin killoista. Junna kertoi toimineensa rakennusosaston ammattiainekerhopuolella, Åström kertoi toimineensa Humpsvakarissa sekä tutustuneensa sääntötoimikuntavuosiensa aikana TKY:n yhdistyskenttään laajeminkin. Kauppinen kertoi toimineensa Otaniemen Jyllääjissä ja Maikissa. Myllys kertoi toimineensa vahvasti Teekkarispeksissä ja lisäksi TeTessä, Ristin killassa ja KIKlubissa. Kovanen kysyi, kumpi tulee päälle leivässä, juusto vai makkara? Myllys, Kauppinen ja Junna kertoivat juuston tulevan päälle Åströmin jättäessä sen alle.
Puheenjohtaja kutsui Matti Vaajamon onnetartareksi.
Erovuoroisuusarvonnassa arvottiin rahaston sääntöjen mukaisesti kolme ensimmäistä erovuoroista. Arvonnan perusteella ensimmäisenä erovuorossa ovat vuonna 2008 Antti Myllys, Katri Junna ja Eero Korhonen. Arvontaliput ovat liitteenä 11.
Vierros kysyi, miten puheenjohtajan valinta käytännössä toteutuu. Puheenjohtaja kertoi, että puheenjohtaja on yksi johtokunnan jäsenistä. Puheenjohtajuus päätetään vuosittain johtokunnan jäsenten joukosta.
Päätös TKYE päätti nimittää seuraavat henkilöt teekkaritoiminnan edistämisrahaston johtokunnan jäseniksi:

Antti Myllys (puheenjohtaja) TKY:n edustaja (erovuorossa 2008)
Katri Junna TKY:n edustaja (erovuorossa 2008)
Tiina Kauppinen TKY:n edustaja (erovuorossa 2009)
Kim Åström TKY:n edustaja (erovuorossa 2009)
Eero Korhonen TTEY:n edustaja (erovuorossa 2008)
Eero Ruikka TTEY:n edustaja (erovuorossa 2009)
Aki Silvennoinen TTEY:n edustaja (erovuorossa 2009)
12. Yhdistysten poistaminen TKY:n yhdistysluettelon ensimmäisestä rekisteristä
Järjestösihteeri tarkistaa vuosittain TKY:n yhdistysluettelon tilan. Tarkistuksen periaatteena on ollut, että mikäli yhdistys on kerran jättänyt yhdistysilmoituksen jättämättä, ollaan yhdistykseen yhteydessä, ja jos vielä sittenkään ei saada yhdistysilmoitusta ja/tai yhdistys pyytää luettelosta poistamista, poistetaan yhdistys yhdistysluettelosta. Lisäksi TKY:n yhdistysohjesäännössä todetaan: ”Edustajisto voi poistaa yhdistyksen yhdistysluettelon ensimmäisestä rekisteristä, jos yhdistys ei ole toimittanut yhdistysilmoitusta määräaikaan mennessä ylioppilaskunnalle tai jos yhdistys ei enää täytä tämän ohjesäännön sille asettamia vaatimuksia.”
TKYH päätti kokouksessaan 20/2006 esittää edustajistolle, että se poistaisi seuraavat yhdistykset yhdistysluettelon ensimmäisestä rekisteristä. Nämä yhdistykset ovat toistuvasti jättäneet yhdistysilmoituksen palauttamatta (suluissa luettelosta poistamisen syy):
 Fysiikan opiskelijat Otaniemessä (Fotoni) (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin)
 Konstruktiokerho (K-KERHO) (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin ja yhdistys ei ole saanut jatkajia toiminnalleen)
 Lenskin Dynamo (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin ja yhdistys on Tietokillan osa eikä siis edes erillinen yhdistys)
 Otakortti (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin ja yhdistys ei näytä olevan toiminnassa enää, koska siihen ei saada yhteyttä mitään kautta)
 Polyteknikkojen kuntonyrkkeilyseura (POKS) (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin)
 Polyteknikkojen Kyykkääjät (Pölkky) (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin)
 Polyteknikkojen pesäpalloseura (Otahuti) (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin ja yhdistys ei näytä olevan toiminnassa enää, koska siihen ei saada yhteyttä mitään kautta)
 Valaistustekniikan kerho Kandela (yhdistysilmoitus täyttämättä 2006 ja toiminnalle ei ole löytynyt jatkajia)
 International Association for Japanese Linkage (IAJL) (yhdistysilmoitus täyttämättä jo toisena vuotena peräkkäin)
 Suomi-Popparit (yhdistys on purkautunut)
 Polyteknikkojen aeronauttiklubi (yhdistys on pyydetty poistamaan yhdistysluettelosta)
Änkö kysyi, kuinka Lenskin Dynamo on voinut päätyä yhdistysrekisteriin vaikka ei ole yhdistys. Viskari oletti tämän tapahtuneen automaattisesti yhdistysrekisterin perustamisen yhteydessä, kun TKY luopui alayhdistysluettelosta. Viskarilla ei ollut tietoa siitä, miten Lenskin Dynamo oli päätynyt alayhdistysluetteloon.
Tikanmäki kertoi, että Otahuti toimii kyllä edelleen, mutta ei ole TKY:n piirissä toimiva yhdistys pelaajien ollessa hieman varttuneempia.
Päätös TKYE päätti poistaa seuraavat yhdistykset ylioppilaskunnan yhdistysluettelon ensimmäisestä rekisteristä: Fysiikan opiskelijat Otaniemessä (Fotoni), Konstruktiokerho (K-KERHO), Lenskin Dynamo, Otakortti, Polyteknikkojen kuntonyrkkeilyseura (POKS), Polyteknikkojen Kyykkääjät (Pölkky), Polyteknikkojen pesäpalloseura (Otahuti), Valaistustekniikan kerho Kandela, International Association for Japanese Linkage (IAJL), Suomi-Popparit ja Polyteknikkojen aeronauttiklubi.
13. Merkki-, lippu- ja kunnianosoitusohjesäännön 58 §:n päivittäminen (liite 13)
Merkki-, lippu- ja kunnianosoitusohjesääntö päivitettiin perusteellisesti vuonna 2004. Tuolloin ohjesääntöön kirjattiin monta sellaista vanhaa ja käytössä ollut kunnianosoitusta, joita ei aiemmin ollut kirjattu minnekään. Pro Teekkari –pienoispatsaan osalta sääntöihin tuli inhimillinen virhe. Vuonna 2004 kirjatut säännöt rajaavat sen myöntämisen vain yksittäisille henkilöille, vaikka historiassa sitä on nimenomaisesti myönnetty myös tunnustuksena erilaisille yhteisöille. Säännöt tulisi päivittää vastaamaan kunnianosoituksen historiallisia myöntöperusteita lisäämällä sanat: ”tai yhteisölle”. Ohjesääntö esitetyssä muodossaan on liitteenä.
Sääntötoimikunta on käsitellyt asiaa kokouksessaan 12.9.2006, ja TKYH on käsitellyt asiaa kokouksessaan 20/2006. Sääntötoimikunta ja TKYH esittävät ohjesäännön muuttamista liitteen mukaisesti.
Porkka kysyi, kuinka Pro Teekkari on voitu myöntää tuppakkayhtiölle. Edustajisto spekuloi, mikä vaikutus TKY:n omaisuuteen olisi ollut sillä, jos 1960-luvulla TKY olisi sijoittanut rahaa tupakkayhtiön osakkeisiin.
Päätös TKYE päätti muuttaa merkki-, lippu- ja kunnianosoitusohjesäännön 58 §:n seuraavasti:
58 § Pro Teekkari -pienoispatsas
Hallitus voi myöntää Pro Teekkari –pienoispatsaan ylioppilaskunnan toiminnan osa-aluetta merkittävästi edistäneelle henkilölle tai yhteisölle. Pienoispatsas on pronssia ja muodostuu halkaisijaltaan 125 mm suuresta hammasrattaasta ja sen jalustasta.
14. Yleisvaliokunnan täydentäminen syksyksi 2006
TKY:n sääntöjen ja edustajiston työjärjestyksen mukaan edustajisto asettaa keskuudestaan yleisvaliokunnan (YV), johon kuuluu puheenjohtajana edustajiston puheenjohtaja ja muina jäseninä vähintään viisi (5) ja enintään yhdeksän (9) edustajiston jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet. Yleisvaliokunnan jäsenet ovat yleensä edustaneet tasapuolisesti kaikkia edustajistoryhmiä, käytännössä edustajistovaalien vaalirenkaita ja vaaliliittoja. Yleisvaliokunnan sihteereinä ovat toimineet edustajiston varapuheenjohtajat.
Yleisvaliokunnan tehtävänä on valmistella edustajistossa esille tulevat asiat ja valmistella tarvittavassa määrin edustajiston kokousten menettelytapakysymykset
Huomattavan moni vuoden 2006 yleisvaliokunnan jäsen tai varajäsen on lähdössä pysyvämmin pois Suomesta syksyn ajaksi tai valmistumassa/valmistunut, joten yleisvaliokunnan kokoonpanoa on syytä päivittää syyskauden ajaksi.
Helin kysyi, pitääkö YV:n varajäsenen olla edustajiston istuva jäsen. Puheenjohtaja totesi asian olevan tulkinnanvarainen. Nokela vastusti edustajiston varajäsenen mahdollisuutta olla YV:n varajäsen. Savolainen kommentoi, että yleensä jäsenillä ja varajäsenillä on samat kriteerit ja velvollisuudet, jolloin YV:n varajäsenenkin on syytä olla edustajiston istuva jäsen. Puheenjohtaja tulkitsi, että YV:n varajäsenen tulee olla edustajiston jäsen.
Päätös TKYE päätti päivittää yleisvaliokunnan kokoonpanon siten, että puheenjohtajana toimii Kaarlo Väisänen (edustajiston puheenjohtaja) ja jäseninä/varajäseninä seuraavat henkilöt:
Jäsen Henkilökohtainen varajäsen
Miro Ristimäki Robert Silén
Aino Mäkisalo Tuomo Pesonen
Mia Niemi Kari Kanninen
Laura Nyfors Matti Vaajamo
Mikke Westenius Satu Karling
Juuso Ilomäki Juhani Nokela
Juuso Laatikainen Sini Numminen
Salum Abdul-Rahman Matti Änkö
Janne Kivelä Maija Ojanen

Yleisvaliokunnan sihteereinä toimivat edustajiston varapuheenjohtajat Tuukka Eloranta ja Janne Liuko.
15. Hallitustyöryhmän nimittäminen
Hallitustyöryhmän tehtävänä on edistää TKY:n hallitukseen hakeutumista tiedottamalla hallituksen toiminnasta ja vastaamalla mahdollisten hallitustoimesta kiinnostuneiden kysymyksiin. Ryhmä vastaa erilaisten tiedotustilaisuuksien ja ehdokaspaneelien järjestämisessä. Lisäksi ryhmän tehtävänä on vastaavalla tavalla auttaa edustajiston puheenjohtajiston valinnassa.
Ryhmällä ei ole minkäänlaista toimeenpanovaltaa eikä roolia hallituksen tai edustajiston puheenjohtajiston muodostamisessa, vaan sen tehtävänä on ainoastaan tiedottaa hallitustyöskentelystä ja kannustaa varteenotettavia henkilöitä hakeutumaan hallitukseen sekä edustajiston puheenjohtajistoon.
Elg esitteli työryhmän toimenkuvan.
Vierros ja Suomi poistuivat kello 18.42.
Vierros ja Suomi saapuivat kello 18.45.
Päätös TKYE päätti perustaa hallitustyöryhmän edistämään vuoden 2007 hallitukseen hakeutumista. Työryhmän toimikausi alkaa välittömästi nimittämisen jälkeen ja päättyy edustajiston vaalikokouksessa hallituksen valitsemisen jälkeen.
TKYE päätti nimittää työryhmän puheenjohtajaksi Christian Elgin sekä jäseniksi Anu Schroderuksen, Salum Abdul-Rahmanin, Kuisma Reinikaisen, Anni Sarvarannan ja Matti Ängön.
Puheenjohtaja julisti kokoustaon kello 18.46
Puheenjohtaja päätti kokoustaon kello 18.53
16. TKY:n jäsenmaksun linjaaminen (liite 16.1-16.9)
TKY:llä kustannukset kasvavat, vaikka toiminnan määrää ei kasvatettaisikaan. Jo palkkojen indeksikorotukset tuovat suuren kustannuspaineen. Tämän lisäksi vuoden 2007 budjettia pohdittaessa pyritään realismiin, esimerkiksi hyväksytään tosiasiana, että Dipoli-bileet eivät tuota voittoa. Muita kustannuksia nostavia tekijöitä ovat esimerkiksi YTHS:n piiriin kuulumattomien työntekijöiden terveydenhuoltokulut, arkiston kulujen jyvittyminen kokonaan järjestötoiminnalle sekä muut pienemmät indeksikorotukset. Tulevan vuoden aikana lisäkuluja aiheuttavia asioita ovat esimerkiksi edustajistovaalit sekä TKY:n vuoro hoitaa Mantan lakitus.
TKY:n talouden- ja omaisuudenhoitopolitiikan mukaisesti omaisuutta hoidettaessa ei sijoitusomaisuudesta katettavan subvention osuutta ole varaa kasvattaa.
Jäsenmaksun linjaukselle on pohdittu neljää erilaista vaihtoehtoa:
1. jäsenmaksun pitäminen ennallaan, jolloin nykyisestä toiminnasta tulee etsiä leikkauskohteita.
2. jäsenmaksu voitaisiin sitoa johonkin sopivaan indeksiin, jolloin jäsenmaksu nousisi jatkuvasti kulujen kasvun mukaisesti. Tässä ongelmana on, että nykyisen edustajiston päätös ei sido millään tavalla tulevia edustajistoja.
3. jäsenmaksua voitaisiin korottaa kuudella eurolla, jolloin nykyiset kustannuspaineet saataisiin katettua
4. jäsenmaksua voitaisiin tehdä kymmenen euron tasokorotus, joka mahdollistaisi myös joukon uusia avauksia.
TKYH on käsitellyt asiaa kokouksessaan 20/2006 ja esittää jäsenmaksun tasokorottamista kuudella eurolla. Tässä edustajiston kokouksessa tehdään linjaus jäsenmaksun suuruudesta, jotta budjetin valmistelu sen pohjalta on helpompaa. Varsinainen päätös tehdään sääntöjen mukaan talousarviokokouksessa. Liitteessä on esitetty katsaus TKY:n omaisuudenhoitoon, merkittävimmät kustannuspaineet sekä mahdollisia erilaisia toiminnan leikkauskohteita.
Päiväläinen esitteli prosessinäkökulman. Kemppainen esitteli TKY:n jäsenmaksun kehittymistä ja suhdetta muihin ylioppilaskuntiin. Kemppainen kertoi ensi vuonna vääjäämättä tulevista asioista ja niiden kustannusvaikutuksista, jonka jälkeen käytiin läpi hallituksen käsittelemiä erilaisia mahdollisia karsimiskohteita. Lopuksi Kemppainen toivoi edustajiston päätöksessään linjaavan myös mahdollisuuksista leikata kuluja.
Silén ja Ristimäki saapuivat kello 18.56.
Korhonen poistui kello 19.02.
Söderlund poistui kello 19.10, varajäsen Antti Lustila jatkoi hänen sijassaan.
Kovanen kertoi, että hänestä vaikutti, ettei budjettiesityksessä vielä tässä vaiheessa oltu kaikkia asioita otettu huomioon, mikä toki oli vielä aikaisesta vaiheesta johtuen ymmärrettävää. Kovanen kommentoi, että tulopuoli on annettu fiksattuna ja tulonhankkimiskulttuuri on hiipunut. Tämä alkaa näkyä budjetoinnissa, siinä ettei ulkopuolisia tuottoja osata edes kaivata. Hallituksen esitys jäsenmaksun nostamisesta ei kannusta ulkopuolisen rahan hakemiseen. TTEY:n lahjoittamia varoja voidaan varmasti käyttää johonkin TKY:n piirissä tapahtuvaan toimintaan. TKY järjestää maksullisia tapahtumia ja palveluita, joiden hintojen tarkistamista ei ole juurikaan pohdittu. Se, että budjetissa ei ole pysytty: tulot eivät toteudu ja menot ylittyvät ei hirveästi herätä luottamusta antamaan lisää rahaa. Indeksikorotus on ajatuksena kaunis, mutta opintotukea ei ole korotettu. Näistä näkökulmista olisi karhunpalvelus nostaa jäsenmaksua kuudella eurolla. Yksi asia vielä on TKY:n hallinto. Sihteereistä osa vaihtuu ensi vuonna ja siinä on hyvä mahdollisuus tarkastella toimintaa ja sen järkevöittämistä. Kokonaisvaltaista juustohöylää ei pidä unohtaa. Se ei ole poissulkeva toiminnan kriittisen tarkastelun kanssa. Keltaisen Salaman esityksessä ensisijaisesti leikattavana ovat työtunnit ja stipendit, sekä projekti- ja kurssiavustukset. Tästä erityisenä huomiona on tulopuolen suunnitelmallinen kasvattaminen. Esitys on liitteenä 16.2.
Päiväläinen kysyi, että tarkoitetaanko Salaman esityksessä hallinnon työtunneilla kokonaisvaltaisesti hallituksen ja sihteerien työtunteja. Kovanen vastasi, että etupäässä sihteerien.
Laatikainen, Neliveto, esitti jäsenmaksun korottamista korkeintaan 53 euroon. Mahdolliset leikkaukset voisivat kohdistua avustuksiin ja palveluihin, muistuttaen samalla hallinto- ja henkilöstökulujen tehokkaasta valvonnasta. Erityisesti tulisi arvioida tarvitseeko talousarviossa huomioida esitettyjä lisäyksiä ja ensi vuoden erikoisuuksia. Neliveto toivoo myös, että tulopuolelle voisi tehdä jotakin. Esitys on liitteenä 16.3.
Päiväläinen kommentoi, että TTER:n toiminnan aloittamisen aikataulusta ei ole tietoa. Hän kertoi, että budjetin valmistelussa on pyritty nimenomaan rehelliseen budjetointiin, joka on tuonut varsin merkittäviä kulupaineita. Juustohöylään hän kommentoi, että se on tyypillinen tapa, mutta ei valitse mitään.
Hienosäätöleka ilmoitti kannattavansa Nelivedon esitystä.
Aavikko, esitti Oikeiden Teekkareiden kannattamana, että jäsenmaksu olisi 50 euroa. Esitys on liitteenä 16.4.
Porkka esitti jäsenmaksun korottamista 53 euroon, Keltaisen Salaman esityksen perusteluilla. Esitys on liitteenä 16.5.
Kovanen kommentoi, että hallitus on suuri, jotta se voisi tehdä itse myös leikkauksia ja vaikeita ratkaisuja. Hän jatkoi, että heidän esityksensä leikkauksien pitäisi kattaa ne kulut jotka katettaisiin jäsenmaksun korotuksella. Hän jatkoi myös että osan kuluista voisi budjetoida ehdollisena tuloille.
Porkka kysyi, että kun KSK:ssa on mainittu sihteerien palkkauksen perusteiden miettiminen, niin onko tällä vaikutusta budjettiin. Pääsihteeri vastasi, että kyseessä on toimenpide joka on pakko tehdä, kun valtion palkkaluokat ovat poistuneet. Kustannuksia pienentävää vaikutusta tällä ei ole, koska palkkoja korotetaan tupokorotusten mukaisesti jatkossakin.
Kemppainen kommentoi, että budjetissa ei aikaisemmin ole juuri huomioitu vuoden erikoisia tapahtumia ja tämä on sitten tullut yllätyksenä tilinpäätöskokouksessa budjetin ylityksenä. Nyt niihin pyritään varautumaan ja tähän asti hallituksen toimintaraha on toiminut eräänlaisena puskurina. Hän jatkoi vielä, että loputtomasti ei voi juustohöylätä jos henkilömäärä pidetään samana. Sihteerien palkka ei nytkään ole kovinkaan kilpailukykyinen.
Porkka kysyi miten stipendit toimivat. Pääsihteeri vastasi, että stipendien kulut kohdennetaan täysin poolin rahastoihin. Porkka kysyi miten tämä vaikuttaisi leikkauksiin. Pääsihteeri jatkoi, että nyt kun meillä on kaikkien stipendirahastojen säännöt, niin on huomattu ettei kaikissa vaadita rahan jakamista stipendeinä yksittäisille jäsenille vaan muitakin tapoja on. Puheenjohtaja täydensi, että rahastot ovat meillä vain eräänlainen allokaatio omaisuuden sisällä ja osa rahoista on vuosittain korvamerkitty stipendeihin.
Tikanmäki uskoi, että budjetista löytyy vähemmän tärkeitä kohteita leikattavaksi. Esimerkiksi koko hallitusta ei tarvitsisi lähettää lappeen Rantaan vuosijuhliin ja edustajisto voisi syödä vähemmän hienoa kinkkukiusausta.
Päiväläinen vastasi hallituksen linjauksen vuosijulavisiitteihin. Hän myös korosti, että vapaaehtoisia ja pienellä korvauksella työskentelevillä on riittävästi toimintaedellytyksiä. Kuten armeija, myös vapaaehtoiset marssivat vatsallaan.
Liuko kommentoi, että ensi vuoden erikoisuuksien kustannuksia ei voi kohdentaa kokonaan ensi vuoden jäsenmaksuun koska erikoisuuksien poistuessa jäisi rahaa yli.
Knight kommentoi Nelivedon esitystä sillä, että T-lehteä ei postitettaisi kotiin vaan se jaettaisiiin riippareihin. Stipendien summaa pienennettäisiin, ei määrää. Tämän jälkeen kolmen euron korotus jäsenmaksuun toisi lisää rahaa, jonka voisi käyttää teekkareiden liikkumista edistävään toimintaan, jonka lisäksi vapaata rahaa suotaisiin lisää eri sektoreille.
Eloranta kertoi edarin pysyvän budjetissa ja mikäli leikataan niin leikattavaa olisi vain muutamia satoja euroja. Hän kysyi myös miten äänestys aiotaan suorittaa esitysten perusteella. Hän epäili ettei äänestys anna hallitukselle riittävästi ohjeita toimintaan.
Puheenjohtaja kertoi edustajistossa käytettävän äänestysjärjestyksen. Puheenjohtaja ehdotti, että ensin suoritetaan ensin pelkästä jäsenmaksun suuruudesta ja tämän jälkeen äänestetään eri perusteluista.
Jakobson kysyi selvitystä materiaalissa olleeseen kuvaan jäsenmaksun ja elinkustannusindeksin kehittymistä. Puheenjohtaja selvitti käyrän esityksen. Kemppainen jatkoi selvitystä kertoen kuinka jäsenmaksu on jäänyt jälkeen yleisestä kustannusten noususta.
Kovanen kommentoi, että mikäli jäsenmaksu sidotaan indeksiin kustannuspaine TKY:ltä poistuu, mutta se siirtyy jäsenille.
Vierros muisteli miten edellisenä vuonna jäsenmaksun korotus oli tuotu edustajistolle. Vierros peräsi pysähtymistä miettimään mikä toiminnassa on oikeasti tärkeää. Hän toivoi, että jäsenmaksun laskeminen olisi yksi painopistealue. Hän muistutti vielä Aku Ankassa olleesta sloganista: ”Kulut mattoon, tuotot kattoon.”
Abdul-Rahman toivoi, että T-lehti ei olisi ensimmäisenä kirveen alle laitettavana. Hän uskoi T-lehden kohdentuvan etenkin niille opiskelijoille, jotka eivät osaa hakeutua suoraan ylioppilaskunnan etujen piiriin.
Porkka kannatti ajatusta, että äänestetään ensin jäsenmaksun suuruudesta ja sitten erikseen ohjeistuksista. Hän muistutti myös, että riipparit eivät ole TKY:n omaisuutta vaan killan palvelu, joten TKY ei voi yksipuolisesti päättää T-lehden jakamisesta riippareihin. Porkka ihmetteli myös sitä, että TKY:llä on 11 000 jäsentä, joista hän ei tunne edes promillea, mutta silti stipendisaajien lista oli kovin tuttuja nimiä täynnä. Hän pohti palvelevatko stipendit jäsenistöä parhaalla mahdollisella tavalla.
Hölttä kertoi, että tulevilta sukupolvilta on moraalitonta leikata, joten arkistoa ei ainakaan saisi leikata. Sihteereiltä ei saisi myöskään leikata, niin kauan kuin toiminta on niin laajaa kuin nyt. Hölttä toivoi tarkempaa selvitystä siitä mitä käy, jos T-lehden kulut leikataan.
Saarinen vastasi T-lehtiasiaan, että koko TKY:n käyttämä summa maksetaan vain lehden kotiin postituksesta. Lehden tulot tulevat mainosmyynnistä johon vaikuttaa oleellisesti se, että lehti jaetaan jokaiselle kotiin. Riippareihin jakoa voi selvitellä, mutta sitä ei voi pitää selviönä.
Vähä-Herttua muistutti, että viimeisen vuoden aikana on tullut 3 euron jäsenmaksukorotus ja vuokrankorotus, joka koskee merkittävää osaa jäsenistöstä. Lisäksi kaikki killat nostivat harmonisesti jäsenmaksuaan. Samalla toiminta-avustuksia on laskettu ja hallituksen palkkioita nostettu. Tästä tulee sellainen käsitys, että ei olla kovinkaan lähellä jäsenistöä. Mikäli jäsenmaksua ei koroteta ja tehdään tiukempi budjetti on se pikemminkin mahdollisuus nähdä kuinka asiat toimivat jos siitä pidetään kiinni. Hän uskoi, että nykyisillä tuloilla voidaan tehdä tiukempi budjetti.
Helin kertoi, että hän sai postissa kortin jonka palauttamalla hän saisi ilmaiseksi talouselämän. Hän toivoi samankaltaista menettelyä T-lehden kanssa.
Eloranta muistutti kiltojen olevan itsenäisiä yhdistyksiä, jotka päättävät jäsenmaksusta itse. Hän muistutti, että edustajiston tehtävä on pohtia hyödyttääkö lehti jäsenistöä eikä pohtia pysyykö lehteä julkaiseva osakeyhtiö pystyssä. On mietittävä onko jäsenistö valmis korottamaan jäsenmaksua ja uskoi samalla itse ettei ole.
Abdul-Rahman kommentoi, että firman pystyssä pysyminen pitää ottaa huomioon tilanteessa jossa muutos lehden jakeluun vaikuttaa siihen saako kukaan jäsenistä enää sitä.
Nokela toivoi, että vaikka jäsenmaksukorotus hyväksytään, niin ihan huippuunsa asti sitä ei tarvitse nostaa vaan pienemmälläkin voi tulla toimeen.
Elg kommentoi puheenjohtajan tapaa rajata osa kommentointimahdollisuuksista pois.
Vierros varmisti, että tänään päätetään vain linjaus millä hallitus valmistelee budjettia, mutta lopullinen jäsenmaksu ja budjetti hyväksytään marraskuussa, jolloin yksittäinen edustajiston jäsenkin voi tuoda kokonaan toisenlaisen budjettiesityksen.
Kemppainen kehui Elorannan puheenvuoroa T-lehdestä ja kertoi sen koskevan koko budjettia. Hän kehotti jokaista miettimään mitä jäsen saa jäsenmaksustaan ja onko se liian paljon vai liian vähän. Hän muistutti myös, että palvelukyselyssä ei kysytty jäsenmaksusta mitään, mutta sen mukaan ¾ jäsenistä olisi jäseniä vaikka se olisi vapaaehtoista.
Puheenjohtaja kertasi kannatetut ehdotukset ja äänestysjärjestyksen. Äänestyskäytännöksi sovittiin, että ensin äänestetään jäsenmaksun suuruuden 50 ja 53 euroa välillä ja tämän jälkeen äänestetään erilaisten ohjeistusten välillä.
Eerikäinen poistui kello 20.00
Ensimmäinen äänestys oli Keltaisen Salaman ehdotus vastaan Nelivedon ehdotus (50 vastaan 53 euroa). Äänet jakaantuivat seuraavasti:
Keltainen Salama (jaa) 20 ääntä
Neliveto (ei) 21 ääntä
Tyhjiä 0 ääntä
Äänestyspöytäkirja on liitteenä 16.6.
Toinen äänestys oli hallituksen pohjaesitys vastaan Nelivedon ehdotus (56 vastaan 53 euroa). Äänet jakaantuivat seuraavasti:
Hallituksen pohja (jaa) 0 ääntä
Neliveto (ei) 30 ääntä
Tyhjiä 10 ääntä
Äänestyspöytäkirja on liitteenä 16.7.
Koska äänestyksissä annettiin eri määrä ääniä päätettiin pitää nimenhuuto läsnäolijoista. Paikalla oli 41 edustajiston jäsentä tai varajäsentä. Puheenjohtaja varmisti ettei kukaan halunnut uusia toista äänestystä yhden puuttuvan äänen johdosta.
Knight, Aro, Reinikainen poistuivat kello 20.23.
Lähteenmäki poistui kello 20.26.
Vaajamo poistui kello 20.28.
Rantanen poistui kello 20.33.
Sarvaranta poistui kello 20.37
Seuraavaksi äänestettiin ehdotetuista evästyksistä.
Pääsihteeri kertasi läsnäolevien edustajien määrän ja se oli 34.
Kolmas äänestys oli Keltaisen Salaman ehdotus evästyksistä vastaan Nelivedon ehdotus evästyksistä (leikataan henkilöstöstä vs leikataan palveluista ja avustuksista). Äänet jakaantuivat seuraavasti:
Keltainen Salama (jaa) 12 ääntä
Neliveto (ei) 15 ääntä
Tyhjiä 7 ääntä
Äänestyspöytäkirja on liitteenä 16.8.
Neljäs äänestys oli hallituksen pohjaesitys evästyksistä vastaan Nelivedon ehdotus evästyksistä (ei evästyksiä vs leikataan palveluista ja avustuksista). Äänet jakaantuivat seuraavasti:
Hallitus (jaa) 7 ääntä
Neliveto (ei) 18 ääntä
Tyhjiä 9 ääntä
Äänestyspöytäkirja on liitteenä 16.9.
Päätös TKYE päätti linjata, että jäsenmaksu lukukaudella 2007-2008 on korkeintaan 53 euroa (+ YTHS:n osuus) ja valtuutti hallituksen jatkamaan budjetin valmistelua tältä pohjalta korostaen todellisten merkittävien kustannuspaineiden olevan vähäisiä. Mahdolliset leikkaukset voisivat kohdistua avustuksiin sekä palveluihin muistuttaen samalla hallinto- ja henkilöstökulujen tehokkaasta valvomisesta. Hallituksen tulisi myös arvioida, miten tarpeellista on ylipäätänsä talousarviossa huomioida, ne kohdat, jotka hallituksen esityksessä on todettu ehdotetuiksi lisäyksiksi ja vuoden erikoisuuksiksi. Lisäksi edustajisto päätti merkitä tiedoksensa käydyn keskustelun.
17. Hallituksen selonteko toiminnastaan (liite 17)
Sillanpää ja Suomi poistuivat 20.43
Ristimäki ja Silén poistuivat 20.44.
Päiväläinen kertoi, että metrobudjetti ylittyi.
Kovanen kertoi opintorahamielenosoituksen olevan 9.10.2006 kello 14. Lisäksi asuntotilanne on huono, sillä hätämajoitus on täynnä ja lisätilaakin tehtiin.
Viskari kertoi, että kyläsektorilla on teema: ”Ajatelkaa vuokrianne, eläkää ihmisiksi”.
Päätös TKYE päätti merkitä tiedoksi hallituksen selonteon toiminnastaan.
18. Muut esille tulevat asiat
18.1 Keltaisen Salaman ponsi budjetoinnista (liite 18.1)
Lauri Kovanen esitteli Keltaisen Salaman ponnen:
Tämän ponnen hyväksyessään edustajisto velvoittaa hallituksen tutkimaan mahdollisuutta tavoitteelliseen budjetointiin nyt esillä olleiden leikkauskohteiden sekä varainhankinnan suhteen. Kohteille tulisi asettaa tavoitteet sekä osatavoitteita, joiden täyttymistä tulisi tarkastella suunnittelun yhteydessä määritettyinä ajanhetkinä.
Puheenjohtaja suoritti ponnesta koeäänestyksen ja tulkitsi ponnen hyväksytyksi.
Päätös TKYE päätti hyväksyä Keltaisen Salaman ponnen liitteen 18.1 mukaisesti.
18.2 Tutustuminen TKY:n arkistoon ja Dipoliin
Laatikainen toivoi tutustumismahdollisuutta TKY:n arkistoon ja Hölttä toivoi tutustumismahdollisuutta Dipoliin. Nyfors toivoi edustajiston osallistumista TJ:n järjestämiin Dipolin tutustumiskierroksiin vuosijuhlaviikolla.
18.3 Edustajiston puheenjohtajan kutsumanimi
Kemppainen totesi, että edustajiston puheenjohtaja tunnetaan jatkossa nimellä edustajistosetä, tuttavallisemmin edarisetä.
19. Kokouksen päättäminen
Edustajiston puheenjohtaja päätti kokouksen kello 20.53.
Kaarlo Väisänen Vesa Ruusunen
Puheenjohtaja Sihteeri
Janne Kivelä Noora Korppi-Tommola
Pöytäkirjantarkastaja Pöytäkirjantarkastaja
Liiteluettelo:
Liite 6 Kokouskutsu
Liite 9 Esityslista
Liite 10.1 Taloustoimikunnan päätösluettelo 3/2006
Liite 10.2 Taloustoimikunnan päätösluettelo 4/2006
Liite 10.3 YV:n pöytäkirja 6/2006
Liite 10.4 Polyteekkari-lehden päätoimittajan valintatoimikunnan loppuraportti
Liite 11 Rahaston johtokunnan erovuorojen arvontaliput
Liite 13 Merkki-, lippu- ja kunnianosoitusohjesääntö
Liite 16.1 Kalvosarja edustajistolle jäsenmaksulinjausta varten
Liite 16.2 Keltaisen Salaman vastaesitys
Liite 16.3 Nelivedon vastaesitys
Liite 16.4 Oikeiden teekkareiden muutosesitys
Liite 16.5 Porkan vastaesitys
Liite 16.6 Ensimmäisen äänestyksen äänestyspöytäkirja
Liite 16.7 Toisen äänestyksen äänestyspöytäkirja
Liite 16.8 Kolmannen äänestyksen äänestyspöytäkirja
Liite 16.9 Neljännen äänestyksen äänestyspöytäkirja
Liite 17 Hallituksen selonteko toiminnastaan
Liite 18.1 Keltaisen Salaman ponsi budjetoinnista

Takaisin