TKY:n viestintästrategia 2005-2007
TKY:n viestinnän tarkoituksena on välittää tietoa noin 11 500 jäsenen ylioppilaskunnan toiminnasta sekä sisäisesti jäsenistölle että ulkoisesti yhteistyökumppaneille. Viestintästrategia antaa suuntaviivat lähivuosien viestinnälle, sen jatkuvuudelle ja ylioppilaskunnan strategian toteuttamiselle. Strategian liitteeksi tulevat vuosisuunnitelmat, yksittäisten tapahtumien ohjeistukset sekä graafinen ohjeisto. Viestintästrategia päivitetään ylioppilaskunnan strategian uusimisen yhteydessä.
Tarkoituksena on, että ylioppilaskunnan toimijat sisäistävät strategian pääpiirteissään. Sitä ei ole tarkoitettu vain viestintäsektorin käyttöön.
Tiivistelmä:
1 Tavoitteet 2007
Tunnettuus
Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan toiminta on tunnettua niin jäsenistön, ulkopuolisten yhteistyökumppaneitten kuin suurenkin yleisön keskuudessa.
Avoimuus
TKY viestii avoimesti, ja viestit saavuttavat kohderyhmänsä oikeaan aikaan.
Ammattimaisuus
TKY:n viestinnällä on laaja viestintäkanavavalikoima, ammattimaiset toimijat ja sopeutuva organisaatio.
Jatkuvuus
TKY noudattaa viestinnässä selkeästi laadittuja ohjeita, ja tietotaito siirtyy uusille toimijoille.
2 Keskeiset teemat 2005–2007:
- Virallinen viestintätoiminta: tiedotteet ja julkaisut ammattimaisia
- Yhteisöllisyys, markkinointi ja julkisuuskuvan rakentaminen: oma lehti ja tv-kanava luovat yhteisöllisyyttä
- Resurssien kartoittaminen: tutkitaan, mitä kanavia kannattaa kustantaa
3 Toiminnan arviointi
TKY arvioi viestinnän vaikuttavuutta ja yhteisökuvaansa määräajoin. Tuloksia käytetään hyväksi viestinnän suunnittelussa.
1 Tavoitteet 2007
Tunnettuus
Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan toiminta on tunnettua
niin jäsenistön, ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kuin suurenkin
yleisön keskuudessa. Jäsenistö kokee ylioppilaskunnan toiminnan
arvokkaaksi. Tavoitteena on, että jokainen ylioppilaskunnan jäsen
tuntee voivansa halutessaan vaikuttaa TKY:n toimintaan, ja jäsenen
yhteydenottoihin reagoidaan nopeasti.
TKY:n ja Otaniemen teekkareiden imago on positiivinen ja toiminta
on kansallisesti arvostettua. Jokainen TKY:n jäsen ja toimija tiedostaa
vaikutuksensa ylioppilaskunnan yhteisökuvaan, sillä jokainen jäsen
viestii omalta osaltaan ulospäin. Yhteisökuvaa mitataan säännöllisesti
sekä jäsenien että ulkopuolisten tahojen keskuudessa. Otaniemen
ainutlaatuinen kampusalue mukaan lukien Teekkarikylä kiinnostaa
säännöllisesti tiedotusvälineitä.
TKY luo yhteisöllisyyttä oman lehden ja tv-kanavan avulla. Näiden
tiedotusvälineiden kannattavuutta ja käytettävyyttä arvioidaan
säännöllisin väliajoin. Polyteekkarimuseota markkinoidaan ulospäin
aikaisempaa aktiivisemmin.
Avoimuus
TKY viestii avoimesti ja läpinäkyvästi, ja viestit saavuttavat
kohderyhmäänsä oikeaan aikaan. TKY:n jäsenistö kokee saavansa helposti
haluamansa tiedot TKY:n toiminnasta. Sektorit kertovat säännöllisesti
valitsemissaan kanavissa jäsenistölle edunvalvontatyöstä.
Keskeneräisiäkin asioita voidaan nostaa esille, sillä se lisää
keskustelua ja samalla ylioppilaskunnan työn tunnettuutta jäsenistön
parissa. Tiedotusvälineisiin pidetään aktiivisesti yhteyttä ja
juttuaiheita tarjotaan toimittajille. Ylioppilaskunnan hallinnossa
puhutaan meneillään olevista asioista hallituksen, sihteeristön,
taloustoimiston sekä muiden toimijoiden kesken.
Ammattimaisuus
TKY:n viestinnällä on laaja viestintäkanavavalikoima, jolla
saavutetaan haluttu kohderyhmä. Viestintäsektori kartoittaa uusia
kanavia tarvittaessa. Ylioppilaskunnan julkaisut ovat sisällöltään ja
ulko-asultaan laadukkaita.
Viestintä toimii sujuvasti molemmilla kotimaisilla kielillä.
Viestinnässä on myös otettu huomioon ulkomaalaisten opiskelijoiden
erityistarpeet viestinnän osalta, ja he saavat tarvitsemansa tiedot
englannin kielellä. Myös kiinalaisyhteisö otetaan viestinnässä
huomioon.
TKY:llä on säännöllisesti päivitettävä kriisiviestintäohjeisto, ja
organisaatio osaa mukautua kriisin sattuessa toimivaksi
kriisiviestintäorganisaatioksi. Jokainen työntekijä ja toimija tietää
roolinsa kriisin aikana ja osaa toimia sen mukaisesti. Kriisiviestintä
on tehokasta ja täsmällistä niin organisaation sisällä kuin sen
ulkopuolellekin, eikä vääriä mielikuvia synny.
Toimijat, erityisesti tiedottaja ja graafinen suunnittelija, ovat
ammattitaitoisia, ja heillä on oltava alalta käytännön työkokemusta.
Jatkuvuus
Viestinnässä TKY noudattaa hyväksi koettuja menetelmiä ja selkeästi
laadittuja ohjeita. Viestintäsektori ohjeistaa tärkeimpien tapahtumien
tiedottamisesta, ja viestintävastuu on aina määriteltävä. Jatkuvuus
säilyy tietotaidon siirtyessä kitkattomasti toimijasta ja
toimijapolvesta (eli n. 3 - 5 vuoden aikajänteellä) seuraavaan.
Jatkuvuus toteutuu myös niin jokavuotisten projektien kuin pidem-mänkin
aikavälin projektien kohdalla. Viestintäsektori määrittelee
vuosikohtaiset tavoitteet ja pidemmät syklit.
2 Keskeiset teemat 2005 - 2007
Koko
ylioppilaskunnan organisaatio ja jokainen toimija viestii
jokapäiväisessä kanssakäymisessä jäsenien tai yhteistyökumppaneiden
kanssa. Ylioppilaskunnalla on kuitenkin oma viestintäsektorinsa, jonka
tehtävänä on koordinoida tiedottamista ja tukea muita sektoreita
viestintäasioissa. Erikois-osaamisen myötä esiin nousee muutama selvä
tehtävä, jotka liittyvät koko ylioppilaskunnan viestintään. Sähköisen
viestinnän käytännön mahdollisuuksista konsultoidaan lisäksi
tietotekniikkasektoria.
Virallinen viestintätoiminta
Viestintäsektorilla on keskeinen asema ylioppilaskunnan
tiedotustoiminnassa. Sektorilla toimiva tiedottaja kerää tietoa ja
tiedottaa ylioppilaskunnan toiminnasta niin jäsenistölle kuin yhteisön
ulkopuolellekin. Tiedottaja myös suodattaa ulkopuolelta tulevaa tietoa
yhteisölle.
Viestintäsektori toimii konsulttina muille sektoreille viestintään
liittyvissä kysymyksissä. Tähän kuuluvat esimerkiksi
viestintäsuunnitelmien tekeminen sekä painotöiden toimittaminen.
Tiedottamista tehdään niin jäsenille kuin kampusyhteisön ulkopuolella
oleviinkin tahoin. Julkisuuskuvan tavoitteesta sekä viestin sisällöstä
riippuen viestin ilme ja asu vaihtelevat.
Kaksikielisyys viestinnässä
TKY viestii jäsenistölleen sääntöjensä mukaisesti virallisilla
kielillään lähinnä verkkosivujensa ja ajankohtaisten tiedotteiden
kautta. Verkkosivujen on oltava tärkeimmiltä osiltaan kaksikieliset, ja
kääntämiseen on varattava vuosittain tarpeeksi suuri summa rahaa.
Ruotsinkielisen tiedotuksen puitteissa tehdään yhteistyötä myös
Teknologföreningenin kanssa.
Verkkosivuilta on myös löydyttävä englanninkielistä materiaalia,
eli käytännössä perusasiat ylioppilaskunnasta. Verkkosivujen osalta on
huomioitava, että sivuja on myös päivitettävä kaikilla kielillä, jos
samat asiat löytyvät jokaisella edellä mainitulla kielellä.
Organisointi ja vastuut
Ylioppilaskunnan viestintäsektori on operatiivisen johdon väline.
Tämä sisältää samalla sen, että tieto hallituksen puheenjohtajan,
pääsihteerin ja viestintäsektorin välillä kulkee saumattomasti.
Käytännön tiedotustoiminnasta vastaa tiedottaja, joka tiedottaa
aktiivisesti ylioppilaskunnasta yhteisön sisällä ja ulospäin.
Useimmiten poliittisiin kysymyksiin vastaa hallituksen puheenjohtaja ja
muihin ylioppilaskunnan asioihin koskeviin kysymyksiin pääsihteeri.
Jokaisen tapahtuman ja tiedotteen kohdalla sovitaan aina lisätietoja
antavasta henkilöstä. Tiedottaja hoitaa mahdollisuuksien mukaan
lehdistösuhteita tarjoamalla juttuaiheita ja etsimällä sopivia
haastateltavia.
Kenelle viestitään?
Sisäinen viestintä
Lähtöoletuksena on se, että ilman aktiivista vuorovaikutusta tieto ei välity.
”Sisäkehällä” on sihteeristö (hallitus ja sihteerit, taloustoimisto
ja asuntotoimisto). Tiedon on kuljettava näiden toimijoiden välillä
mutkattomasti. Erityisen tärkeää on, että tieto kulkee hallituksen ja
sihteereiden välillä. Valmistelevissa elimissä ylioppilaskuntaa
edustavat TKY:n toimijat pitävät sektoriaan ja hallitusta ajan tasalla
käsiteltävistä asioista.
Edustajisto muodostaa oman kokonaisuutensa sisä- ja ulkokehän
välillä. Edustajistolle viesti-tään aktiivisesti lähinnä hallituksen ja
pääsihteerin kautta. Edustajiston tiedonkulkuun on kiinnitettävä
jatkuvasti huomiota, jotta vuorovaikutus säilyy. Edustajisto täydentää
tiedonvälitystä henkilökohtaisilla kontakteilla äänestäjiinsä.
”Ulkokehällä” ovat killat, osakunta, yhdistykset sekä yksittäiset
jäsenet. Näille ryhmille laitetaan viralliset tiedotteet ja muut
tiedonannot. Jäsenistö saa tiedon ajankohtaisista asioista
TKY-infolistan kautta ja verkkosivuilta. Jäsenistön palautetta
toiminnasta kuunnellaan ja se otetaan tarpeen mukaan huomioon toimintaa
kehitettäessä. Palaute myös ohjataan oikeille tahoille.
TKY:n asuntoloiden asukkaille tiedotetaan kattavasti heitä koskevista asioista (esimerkiksi korjausprojekteista ym.).
Ulkoinen viestintä
Keskeisimmät kohderyhmät ovat Teknillinen korkeakoulu, Suomen
ylioppilaskuntien liitto, pääkaupunkiseutujen ylioppilaskunnat, muut
ylioppilaskunnat, tiedotusvälineet sekä Espoon kaupunki ja muut
pääkaupunkiseudun kunnat. Näille ryhmille kerrotaan tärkeimmistä
tapahtumista, kannanotoista jne.
TKK:n keskeinen rooli korostuu erityisesti opiskelijoiden
edunvalvonnassa. Media pidetään tietoisina ajankohtaisista asioista ja
juttuideoita kerrotaan toimittajille. Kaikista sisäisistä tapahtumista
ei ole syytä kertoa tiedotusvälineille.
Tärkeimmät tiedotusvälineet saavat ylioppilaskunnan tiedotteet,
lisäksi pyritään pitämään erityistä luottotoimittajat-listaa
ylioppilaskunnasta kirjoittavista toimittajista. TKY tiedostaa hyvien
suhteiden merkityksen viestinnässä.
Kanavat
Viestintäsektori tarkastelee säännöllisin väliajoin tiedotuskanaviensa toimivuutta.
Verkkosivut
Ylioppilaskunnan verkkosivut on sähköpostilistojen ja uutisryhmien ohella tärkein kanava sähköiselle tiedotustoiminnalle. Sivut ovat ylioppilaskunnalle elintärkeitä, kun se haluaa ker-toa jäsenilleen tarjoamistaan palveluista sekä omasta identiteetistään. Sivut ovat yhtälailla suunnattuja yhteistyökumppaneille (erityisesti TKK), jotka haluavat tietoa ylioppilaskunnan toiminnasta. Viestintäsektori kartoittaa määräajoin yhdessä tietotekniikkasektorin kanssa verkkojärjestelmän ajanmukaisuuden. Sivuston päätoimittaja on ylioppilaskunnan tiedottaja.
Tiedotteet
Ylioppilaskunnasta ulos menevät tiedotteet tarkistutetaan aina
tiedottajalla kieliasun osalta. Tämän jälkeen tiedottaja lähettää sen
sovittuihin kohteisiin. Mikäli asia on yleisesti mielenkiintoinen,
kartoittaa tiedottaja sopivat tiedotusvälineet ym. tahot, joihin
tiedote kannattaa lähettää. Viestintäsektori pyrkii myös varmistamaan,
että tiedote on saavuttanut kohteensa.
Ylioppilaskunta järjestää tiedotustilaisuuksia vain silloin, kun
kyse on todella merkittävästä tapahtumasta. Toimittajatapaamiset ovat
hyvä keino saada lehtimiehiä tutustumaan ylioppilaskuntaan, mutta
käytännössä niiden järjestäminen on usein hankalaa, ja on syytä kysyä
onko saatu hyöty vaivan arvoista. Vanhoja luottotoimittajia pidetään
ajan tasalla ylioppilaskunnan tapahtumista, ja uusia
toimittajakontakteja solmitaan.
Toimintakertomus
Toimintakertomus on tärkeä tiedonlähde historiankirjoituksen kannalta ja samalla käyntikorttimme, kun kerromme toiminnastamme yhteistyökumppaneille ja jäsenistölle. Nykyisellään toimintakertomus on laaja, mutta automaatiojäsenyysjärjestössä jäsenen on saatava kompaktissa muodossa häntä kiinnostava materiaali. Toimintakertomus löytyy myös verkkosivuilta.
Sähköpostilistat
Jäsenistön sähköpostilistat (TKY-infolistat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi) tavoittavat tuhansia teekkareita. Listoja käytetään pääsääntöisesti muutaman viikon välein ja ainoastaan silloin, kun ylioppilaskunnalla on jotain tiedotettavaa. Viralliset sähköpostilistat pidetään jatkossakin toimivina ja luotettavina, ja niille liittyminen ja niiltä poistuminen on vaivatonta.
Uutisryhmät
Uutisryhmillä on Otaniemessä tärkeä rooli kampuksen
keskustelufoorumina. Niitä seuraa viikoittain useita tuhansia ihmisiä.
Järjestötoiminnan sektorit ja asuntotoimisto käyttävät niitä
tiedottamisessa ja osallistuvat niissä käytävään keskusteluun. TKY
tukee uutisryhmien riippumattomuutta oman palvelimen avulla.
Yhteisöllisyys, markkinointi ja julkisuuskuvan rakentaminen
Ylioppilaskunta tiedostaa yhteisökuvan merkityksen toiminnassaan ja panostaa siihen aktiivisesti avoimella viestinnällä, ohjeistamisella, pitkäjänteisellä tiedotustoiminnalla sekä kiinnittämällä huomiota viestinnän laatuun ja muotoon. Viestinnälle onkin annettu varsin iso merkitys ylioppilaskunnan strategiassa vuosille 2004 - 2007.
Hyvä ja yhteisölle edullinen yhteisökuva on ylioppilaskunnan
tavoite. Yhteisökuvan rakentaminen on haaste viestinnälle.
Ohjeistaminen, konsultointi ja valmiiden skenaarioiden laatiminen
kuuluvat julkisuuskuvasta huolehtimiseen. TKY:n nimi näkyy
tarvittavilla kielillä painotuotteissa ja tapahtumien yhteydessä
viestintäsektorin laatiman graafisen ohjeiston mukaisesti.
Ei ole realistista ottaa tavoitteeksi tehdä ylioppilaskunnan
jäsenistä tietynlaista brändiä, sillä lähes 12 000 jäsenen yhteisössä
se on mahdotonta. Monipuolisella tiedottamisella on kuitenkin pyrittävä
perinteisen teekkari-imagon laajentamiseen. Suunnitelmallisuuden on
oltava mukana esimerkiksi vapusta ja muista merkittävistä tapahtumista
tiedottamisessa. Kiltojen, osakunnan ja yhdistysten toiminta ovat
tärkeä osa Otaniemen teekkarien yhteisökuvaa. Kiltojen organisoitu
isohenkilötoiminta on nähtävä ehdottomana vahvuutena, kun
ylioppilaskunta haluaa positiivista julkisuutta.
Ylioppilaskunta on mukana kehittämässä Otaniemen alueen
yhteisöllisyyttä ja keskeisyyttä teknologia-alan kehtona Suomessa
Otaniemen kehitys Oy:n kautta.
Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunta toimii
kustannustoiminnassa budjettiinsa nähden suurilla summilla.
Kustannustoiminta rahoitetaan järjestötoiminnan budjetista ja
Teekkarikylän varoista. On tärkeää, että summa käytetään järkevästi.
Kanavat
Polyteekkari
Polyteekkari on ylioppilaskunnan oma lehti, jonka päätoimittaja
vastaa suoraan edustajistolle. Polyteekkarin linjan määrittää
päätoimittaja käyttäen apunaan edustajiston hyväksymää linjapaperia.
Linjapaperin toteutumista valvoo toimitusneuvosto, jossa
ylioppilaskunnalla on edustus.
Riippumattomana lehtenä Polyteekkari voi kirjoittaa mistä asioista
haluaa. Ylioppilaskunnan operatiivisella johdolla on kuitenkin varattu
vähintään yksi oma sivu, jonne se saa haluamansa tiedot. Syksyllä 2004
otettiin mukaan ylioppilaskunnan palsta kolumnin muodossa. Se on oiva
tila kertoa jäsenille ajankohtaisista asioista hieman laajemmin.
Ylioppilaskunnan toimijoiden on hyvä ottaa aktiivinen rooli lehteen
nähden; lehti kirjoittaa hyvin usein niistä asioista, jotka
sihteeristön toimijat kokevat opiskelijoiden kannalta ajankohtaisiksi.
T-lehti
T-lehden tarkoituksena on toimia Otaniemen ja koko Suomen tekniikan
alan tiedeyhteisön lehtenä. Ylioppilaskunta osallistuu sen tilaamiseen
tiedeyhteisön muiden tahojen kanssa. Leh-ti lähetetään muihinkin
tekniikan alan yliopistoihin. T-lehden rooli on nimenomaan rakentaa
mielikuvaa teekkareista.
Mikäli TKY:n ääni (jäsenyydet toimitusneuvostossa tai yleensä
lehden kirjoittelussa) häviää, tai jäsenet eivät enää koe lehteä
omakseen, ei lehti täytä sille asetettua tehtäväänsä.
Tavoite on, että strategian toimeenpanoaikana ylioppilaskunta
tutkii, haluaako se jatkaa leh-den tilaamista jäsenilleen. Päätösten on
perustuttava kunnolla tehtyihin selvityksiin.
Kiltalehdet
Kiltalehdet ovat tärkeässä roolissa, kun uudet teekkarisukupolvet
hahmottavat teekkariutta ja etsivät paikkaansa teekkariyhteisössä.
Kiltalehtien roolia kartoitetaan, ja lehtien toimittajille annetaan
koulutusta tiedotustoimikunnan kautta.
Wappulehdet
Äpy ja Julkku liitetään ainakin pääkaupunkiseudulla erittäin
vahvasti teekkariuteen, ja niitä markkinoidaan ja myydään
teekkaribrändillä. Lehtiä julkaisevat yhdistykset toimivat
ylioppilaskunnan läheisyydessä, mutta TKY:sta riippumattomina. Lehtien
roolia tutkitaan, ja niiden panosta teekkarikuvan luomisessa
kartoitetaan.
OUBS
OUBS on ylioppilaskunnan oma tv-asema. Se saa rahoituksena kylästä,
mutta toimii viestintäsektorin valvonnassa. OUBS:n toimii yhteisössämme
ajan kuvaajana ja tallentajana. Oubsin roolia TKY:n viestinnässä on
kehitettävä tarmolla, mikäli käytetyille rahoille halutaan vastinetta.
Ylioppilaskunta alkaa talvesta 2005 alkaen julkaista omaa
tiedotusruutuaan kanavan lähetyksissä. Strategian toimeenpanoaikana
kanavan ohjelmista tehdään kartoitus, jolla selvitetään viihde- ja
dokumenttiohjelmien suhdetta.
Polyteekkarimuseo
Polyteekkarimuseon roolia teekkariyhteisössä on kehitettävä.
Näkyvyyttä tulisi parantaa niin kampuksella kuin sen ulkopuolellakin.
Tavoitteena on, että museo saa säännölliset aukioloajat, ja se näkyy
Espoon kaupungin matkailumarkkinoinnissa osana Otaniemen aluetta, sillä
hieno museo ei sinänsä ole itseisarvo.
TKY:n arkiston resursseista pidetään huolta, ja luodaan toimiva
kuva-arkisto, jotta merkittävät kuvavarastot saadaan hyödylliseen
käyttöön (esimerkiksi lehtiartikkeleiden kuvittami-seen). Sähköisen
arkistoinnin toteuttaminen selvitetään vuosina 2006–2007. Sähköinen
arkistointi tarkoittaa TKY:n elimissä syntyvien sähköisten dokumenttien
säilyttämistä.
Teekkarikalenteri
Teekkarikalenteri on verkkosivujen jälkeen seuraavaksi tärkein
tietopaketti. Painokustannukset katetaan kilpailutetulla
ilmoitusmyynnillä. Kalenterin rakenne on pidettävä mielekkäänä:
sisällöstä on löydyttävä keskeinen materiaali ylioppilaskunnasta ja
esim. TKK:n kirjaston ja ATK-keskuksen tiedot. Kalenteri säilytetään
tärkeänä jäsenille tarjottavana palveluna.
Teekkariopas
Teekariopas postitetaan jokaiselle fuksille kotiin kesällä. Se on
tärkeä tiedonlähde, kun uusi teekkarisukupolvi tulee Otaniemeen. Opas
on pidettävä kattavana, mutta samalla huolehditaan siitä, että
päällekkäisyyksiä esim. kiltojen oppaiden kanssa karsitaan. Oppaan
tekemisestä vastaa viestintäsektori. Sen toimittaja on tiedottaja, joka
koostaa muilta sektoreilta tulevan materiaalin. Sekä uuden että vanhan
fuksimajurin mielipiteitä kysytään rakenteesta ja sisällöstä. Opas
kustannetaan ilmoitusmyynnillä.
Julisteet
Eri sektorit tilaavat viestinnältä vuosittain kymmenittäin julisteita. Tilaava sektori kertoo toiveensa ja budjettinsa hyvissä ajoin ennen työn aloittamista. Toteutuksesta vastaa graafinen suunnittelija, tiedottaja tarkistaa sisällön. Julisteiden on tarkoitus olla informatiivisia ja samalla raikkaita, joten ne kuvastavat ylioppilaskunnan nuorekkuutta.
Resurssien kartoittaminen
Viestintäsektorin tehtävänä on tarkkailla ylioppilaskunnan
viestintään käyttämiä rahamääriä koko organisaation laajuisesti. On
huolehdittava siitä, että sektorilla on käytössään nykyaikaiset
viestintä-kanavat ja että kustannustoiminta vahvistaa yhteisöllisyyttä.
Nykyisellään sektorin työmäärä on äärirajoillaan. Budjettia
laadittaessa tutkitaan, onko joitain palveluita, esimerkiksi
käännöksiä, syytä ostaa ulkopuolelta. Mikäli uusia tehtäviä ei
sektorille sälytetä, on toimijoiden määrä sektorilla riittävä.
Ammattitaitoisen ja täysipäiväisen tiedottajan on kuuluttava
organisaatioon jatkossakin.
Tavoitteena on vuoteen 2007 mennessä kartoittaa TKY:n viestinnän
resurssien uudelleenjakamista: onko mahdollista siirtää
kustannustoiminnasta varoja sisäiseen ja ulkoisen viestintään. Tällä
hetkellä viestintään kokonaisuudessaan käytettävä rahamäärä on
riittävä, mutta mikäli uusia ja varteenotet-tavia viestintäkanavia
kehitetään, on viestintäsektorin arvioitava niiden toimivuutta
Otaniemen teekkariyhteisössä.
3 Toiminnan arviointi
Yhteisön viestinnän vaikuttavuutta ja toimivuutta arvioidaan säännöllisin väliajoin.
Sisäistä eli jäsenistölle kohdistuvaa viestintää arvioidaan joka
toinen vuosi jäsenkyselyn yhteydessä (ja osaltaan mahdollisesti myös
edunvalvontakyselyssä). Kyselyyn sisällytetään useampia kysymyksiä,
jotka koskevat ylioppilaskunnan tiedotustoimintaa. Kysymyksillä
selvitetään jäsenistön mielipiteitä yleisesti viestinnän onnistumisesta
sekä Polyteekkari-lehdestä ja OUBS:sta. Lyhyen aikavälin palautetta saa
myös kiltojen tiedottajilta ja muilta toimijoilta.
Ulkoisen viestinnän eli lähinnä yhteistyökumppaneille ja
tiedotusvälineille suunnatun tiedotuksen mittaaminen on hankalampaa ja
myös kalliimpaa. Hyvä työkalu on Observerilta ostettu mediaseuranta,
jonka osumista tiedottaja koostaa kuukausittaisen mediaraportin. Tämä
mittaa vain lehdistöosumat, mutta ei varsinaista yhteisökuvaa, ainakaan
selkeillä mittareilla. Yhteisökuvan eli ympäröivän yhteiskunnan
asenteita Otaniemen teekkareita kohtaan mitataan
yhteisökuvatutkimuksella strategian toimeenpanoaikana. Sen tuloksia
hyödynnetään viestintää suunniteltaessa ja seuraavaa strategiaa
valmisteltaessa.
Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan edustajisto on hyväksynyt tämän viestintästrategian kokouksessaan 3/2005 (3.3.2005).