på svenska in english

TKY

TKY:n viestintästrategia 2005-2007

TKY:n viestinnän tarkoituksena on välittää tietoa noin 11 500 jäsenen ylioppilaskunnan toiminnasta sekä sisäisesti jäsenistölle että ulkoisesti yhteistyökumppaneille. Viestintästrategia antaa suuntaviivat lähivuosien viestinnälle, sen jatkuvuudelle ja ylioppilaskunnan strategian toteuttamiselle. Strategian liitteeksi tulevat vuosisuunnitelmat, yksittäisten tapahtumien ohjeistukset sekä graafinen ohjeisto. Viestintästrategia päivitetään ylioppilaskunnan strategian uusimisen yhteydessä.

Tarkoituksena on, että ylioppilaskunnan toimijat sisäistävät strategian pääpiirteissään. Sitä ei ole tarkoitettu vain viestintäsektorin käyttöön.

 

 
Tiivistelmä: 

1 Tavoitteet 2007

Tunnettuus

Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan toiminta on tunnettua niin jäsenistön, ulkopuolisten yhteistyökumppaneitten kuin suurenkin yleisön keskuudessa.

Avoimuus

TKY viestii avoimesti, ja viestit saavuttavat kohderyhmänsä oikeaan aikaan.

Ammattimaisuus

TKY:n viestinnällä on laaja viestintäkanavavalikoima, ammattimaiset toimijat ja sopeutuva organisaatio.

Jatkuvuus

TKY noudattaa viestinnässä selkeästi laadittuja ohjeita, ja tietotaito siirtyy uusille toimijoille.


2 Keskeiset teemat 2005–2007:

  • Virallinen viestintätoiminta: tiedotteet ja julkaisut ammattimaisia
  • Yhteisöllisyys, markkinointi ja julkisuuskuvan rakentaminen: oma lehti ja tv-kanava luovat yhteisöllisyyttä
  • Resurssien kartoittaminen: tutkitaan, mitä kanavia kannattaa kustantaa

3 Toiminnan arviointi

TKY arvioi viestinnän vaikuttavuutta ja yhteisökuvaansa määräajoin. Tuloksia käytetään hyväksi viestinnän suunnittelussa.

 

 

1 Tavoitteet 2007

Tunnettuus

Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan toiminta on tunnettua niin jäsenistön, ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kuin suurenkin yleisön keskuudessa. Jäsenistö kokee ylioppilaskunnan toiminnan arvokkaaksi. Tavoitteena on, että jokainen ylioppilaskunnan jäsen tuntee voivansa halutessaan vaikuttaa TKY:n toimintaan, ja jäsenen yhteydenottoihin reagoidaan nopeasti.

TKY:n ja Otaniemen teekkareiden imago on positiivinen ja toiminta on kansallisesti arvostettua. Jokainen TKY:n jäsen ja toimija tiedostaa vaikutuksensa ylioppilaskunnan yhteisökuvaan, sillä jokainen jäsen viestii omalta osaltaan ulospäin. Yhteisökuvaa mitataan säännöllisesti sekä jäsenien että ulkopuolisten tahojen keskuudessa. Otaniemen ainutlaatuinen kampusalue mukaan lukien Teekkarikylä kiinnostaa säännöllisesti tiedotusvälineitä.

TKY luo yhteisöllisyyttä oman lehden ja tv-kanavan avulla. Näiden tiedotusvälineiden kannattavuutta ja käytettävyyttä arvioidaan säännöllisin väliajoin. Polyteekkarimuseota markkinoidaan ulospäin aikaisempaa aktiivisemmin.

Avoimuus

TKY viestii avoimesti ja läpinäkyvästi, ja viestit saavuttavat kohderyhmäänsä oikeaan aikaan. TKY:n jäsenistö kokee saavansa helposti haluamansa tiedot TKY:n toiminnasta. Sektorit kertovat säännöllisesti valitsemissaan kanavissa jäsenistölle edunvalvontatyöstä. Keskeneräisiäkin asioita voidaan nostaa esille, sillä se lisää keskustelua ja samalla ylioppilaskunnan työn tunnettuutta jäsenistön parissa. Tiedotusvälineisiin pidetään aktiivisesti yhteyttä ja juttuaiheita tarjotaan toimittajille. Ylioppilaskunnan hallinnossa puhutaan meneillään olevista asioista hallituksen, sihteeristön, taloustoimiston sekä muiden toimijoiden kesken.

Ammattimaisuus

TKY:n viestinnällä on laaja viestintäkanavavalikoima, jolla saavutetaan haluttu kohderyhmä. Viestintäsektori kartoittaa uusia kanavia tarvittaessa. Ylioppilaskunnan julkaisut ovat sisällöltään ja ulko-asultaan laadukkaita.

Viestintä toimii sujuvasti molemmilla kotimaisilla kielillä. Viestinnässä on myös otettu huomioon ulkomaalaisten opiskelijoiden erityistarpeet viestinnän osalta, ja he saavat tarvitsemansa tiedot englannin kielellä. Myös kiinalaisyhteisö otetaan viestinnässä huomioon.

TKY:llä on säännöllisesti päivitettävä kriisiviestintäohjeisto, ja organisaatio osaa mukautua kriisin sattuessa toimivaksi kriisiviestintäorganisaatioksi. Jokainen työntekijä ja toimija tietää roolinsa kriisin aikana ja osaa toimia sen mukaisesti. Kriisiviestintä on tehokasta ja täsmällistä niin organisaation sisällä kuin sen ulkopuolellekin, eikä vääriä mielikuvia synny.

Toimijat, erityisesti tiedottaja ja graafinen suunnittelija, ovat ammattitaitoisia, ja heillä on oltava alalta käytännön työkokemusta.

Jatkuvuus

Viestinnässä TKY noudattaa hyväksi koettuja menetelmiä ja selkeästi laadittuja ohjeita. Viestintäsektori ohjeistaa tärkeimpien tapahtumien tiedottamisesta, ja viestintävastuu on aina määriteltävä. Jatkuvuus säilyy tietotaidon siirtyessä kitkattomasti toimijasta ja toimijapolvesta (eli n. 3 - 5 vuoden aikajänteellä) seuraavaan. Jatkuvuus toteutuu myös niin jokavuotisten projektien kuin pidem-mänkin aikavälin projektien kohdalla. Viestintäsektori määrittelee vuosikohtaiset tavoitteet ja pidemmät syklit.


2 Keskeiset teemat 2005 - 2007

Koko ylioppilaskunnan organisaatio ja jokainen toimija viestii jokapäiväisessä kanssakäymisessä jäsenien tai yhteistyökumppaneiden kanssa. Ylioppilaskunnalla on kuitenkin oma viestintäsektorinsa, jonka tehtävänä on koordinoida tiedottamista ja tukea muita sektoreita viestintäasioissa. Erikois-osaamisen myötä esiin nousee muutama selvä tehtävä, jotka liittyvät koko ylioppilaskunnan viestintään. Sähköisen viestinnän käytännön mahdollisuuksista konsultoidaan lisäksi tietotekniikkasektoria.

Virallinen viestintätoiminta

Viestintäsektorilla on keskeinen asema ylioppilaskunnan tiedotustoiminnassa. Sektorilla toimiva tiedottaja kerää tietoa ja tiedottaa ylioppilaskunnan toiminnasta niin jäsenistölle kuin yhteisön ulkopuolellekin. Tiedottaja myös suodattaa ulkopuolelta tulevaa tietoa yhteisölle.

Viestintäsektori toimii konsulttina muille sektoreille viestintään liittyvissä kysymyksissä. Tähän kuuluvat esimerkiksi viestintäsuunnitelmien tekeminen sekä painotöiden toimittaminen. Tiedottamista tehdään niin jäsenille kuin kampusyhteisön ulkopuolella oleviinkin tahoin. Julkisuuskuvan tavoitteesta sekä viestin sisällöstä riippuen viestin ilme ja asu vaihtelevat.

Kaksikielisyys viestinnässä

TKY viestii jäsenistölleen sääntöjensä mukaisesti virallisilla kielillään lähinnä verkkosivujensa ja ajankohtaisten tiedotteiden kautta. Verkkosivujen on oltava tärkeimmiltä osiltaan kaksikieliset, ja kääntämiseen on varattava vuosittain tarpeeksi suuri summa rahaa. Ruotsinkielisen tiedotuksen puitteissa tehdään yhteistyötä myös Teknologföreningenin kanssa.

Verkkosivuilta on myös löydyttävä englanninkielistä materiaalia, eli käytännössä perusasiat ylioppilaskunnasta. Verkkosivujen osalta on huomioitava, että sivuja on myös päivitettävä kaikilla kielillä, jos samat asiat löytyvät jokaisella edellä mainitulla kielellä.

Organisointi ja vastuut

Ylioppilaskunnan viestintäsektori on operatiivisen johdon väline. Tämä sisältää samalla sen, että tieto hallituksen puheenjohtajan, pääsihteerin ja viestintäsektorin välillä kulkee saumattomasti.

Käytännön tiedotustoiminnasta vastaa tiedottaja, joka tiedottaa aktiivisesti ylioppilaskunnasta yhteisön sisällä ja ulospäin. Useimmiten poliittisiin kysymyksiin vastaa hallituksen puheenjohtaja ja muihin ylioppilaskunnan asioihin koskeviin kysymyksiin pääsihteeri. Jokaisen tapahtuman ja tiedotteen kohdalla sovitaan aina lisätietoja antavasta henkilöstä. Tiedottaja hoitaa mahdollisuuksien mukaan lehdistösuhteita tarjoamalla juttuaiheita ja etsimällä sopivia haastateltavia.

Kenelle viestitään?

Sisäinen viestintä

Lähtöoletuksena on se, että ilman aktiivista vuorovaikutusta tieto ei välity.

”Sisäkehällä” on sihteeristö (hallitus ja sihteerit, taloustoimisto ja asuntotoimisto). Tiedon on kuljettava näiden toimijoiden välillä mutkattomasti. Erityisen tärkeää on, että tieto kulkee hallituksen ja sihteereiden välillä. Valmistelevissa elimissä ylioppilaskuntaa edustavat TKY:n toimijat pitävät sektoriaan ja hallitusta ajan tasalla käsiteltävistä asioista.

Edustajisto muodostaa oman kokonaisuutensa sisä- ja ulkokehän välillä. Edustajistolle viesti-tään aktiivisesti lähinnä hallituksen ja pääsihteerin kautta. Edustajiston tiedonkulkuun on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota, jotta vuorovaikutus säilyy. Edustajisto täydentää tiedonvälitystä henkilökohtaisilla kontakteilla äänestäjiinsä.

”Ulkokehällä” ovat killat, osakunta, yhdistykset sekä yksittäiset jäsenet. Näille ryhmille laitetaan viralliset tiedotteet ja muut tiedonannot. Jäsenistö saa tiedon ajankohtaisista asioista TKY-infolistan kautta ja verkkosivuilta. Jäsenistön palautetta toiminnasta kuunnellaan ja se otetaan tarpeen mukaan huomioon toimintaa kehitettäessä. Palaute myös ohjataan oikeille tahoille.

TKY:n asuntoloiden asukkaille tiedotetaan kattavasti heitä koskevista asioista (esimerkiksi korjausprojekteista ym.).

Ulkoinen viestintä

Keskeisimmät kohderyhmät ovat Teknillinen korkeakoulu, Suomen ylioppilaskuntien liitto, pääkaupunkiseutujen ylioppilaskunnat, muut ylioppilaskunnat, tiedotusvälineet sekä Espoon kaupunki ja muut pääkaupunkiseudun kunnat. Näille ryhmille kerrotaan tärkeimmistä tapahtumista, kannanotoista jne.

TKK:n keskeinen rooli korostuu erityisesti opiskelijoiden edunvalvonnassa. Media pidetään tietoisina ajankohtaisista asioista ja juttuideoita kerrotaan toimittajille. Kaikista sisäisistä tapahtumista ei ole syytä kertoa tiedotusvälineille.

Tärkeimmät tiedotusvälineet saavat ylioppilaskunnan tiedotteet, lisäksi pyritään pitämään erityistä luottotoimittajat-listaa ylioppilaskunnasta kirjoittavista toimittajista. TKY tiedostaa hyvien suhteiden merkityksen viestinnässä.

Kanavat

Viestintäsektori tarkastelee säännöllisin väliajoin tiedotuskanaviensa toimivuutta.

Verkkosivut

Ylioppilaskunnan verkkosivut on sähköpostilistojen ja uutisryhmien ohella tärkein kanava sähköiselle tiedotustoiminnalle. Sivut ovat ylioppilaskunnalle elintärkeitä, kun se haluaa ker-toa jäsenilleen tarjoamistaan palveluista sekä omasta identiteetistään. Sivut ovat yhtälailla suunnattuja yhteistyökumppaneille (erityisesti TKK), jotka haluavat tietoa ylioppilaskunnan toiminnasta. Viestintäsektori kartoittaa määräajoin yhdessä tietotekniikkasektorin kanssa verkkojärjestelmän ajanmukaisuuden. Sivuston päätoimittaja on ylioppilaskunnan tiedottaja.

Tiedotteet

Ylioppilaskunnasta ulos menevät tiedotteet tarkistutetaan aina tiedottajalla kieliasun osalta. Tämän jälkeen tiedottaja lähettää sen sovittuihin kohteisiin. Mikäli asia on yleisesti mielenkiintoinen, kartoittaa tiedottaja sopivat tiedotusvälineet ym. tahot, joihin tiedote kannattaa lähettää. Viestintäsektori pyrkii myös varmistamaan, että tiedote on saavuttanut kohteensa.

Ylioppilaskunta järjestää tiedotustilaisuuksia vain silloin, kun kyse on todella merkittävästä tapahtumasta. Toimittajatapaamiset ovat hyvä keino saada lehtimiehiä tutustumaan ylioppilaskuntaan, mutta käytännössä niiden järjestäminen on usein hankalaa, ja on syytä kysyä onko saatu hyöty vaivan arvoista. Vanhoja luottotoimittajia pidetään ajan tasalla ylioppilaskunnan tapahtumista, ja uusia toimittajakontakteja solmitaan.

Toimintakertomus

Toimintakertomus on tärkeä tiedonlähde historiankirjoituksen kannalta ja samalla käyntikorttimme, kun kerromme toiminnastamme yhteistyökumppaneille ja jäsenistölle. Nykyisellään toimintakertomus on laaja, mutta automaatiojäsenyysjärjestössä jäsenen on saatava kompaktissa muodossa häntä kiinnostava materiaali. Toimintakertomus löytyy myös verkkosivuilta.

Sähköpostilistat

Jäsenistön sähköpostilistat (TKY-infolistat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi) tavoittavat tuhansia teekkareita. Listoja käytetään pääsääntöisesti muutaman viikon välein ja ainoastaan silloin, kun ylioppilaskunnalla on jotain tiedotettavaa. Viralliset sähköpostilistat pidetään jatkossakin toimivina ja luotettavina, ja niille liittyminen ja niiltä poistuminen on vaivatonta.

Uutisryhmät

Uutisryhmillä on Otaniemessä tärkeä rooli kampuksen keskustelufoorumina. Niitä seuraa viikoittain useita tuhansia ihmisiä. Järjestötoiminnan sektorit ja asuntotoimisto käyttävät niitä tiedottamisessa ja osallistuvat niissä käytävään keskusteluun. TKY tukee uutisryhmien riippumattomuutta oman palvelimen avulla.

 

Yhteisöllisyys, markkinointi ja julkisuuskuvan rakentaminen

Ylioppilaskunta tiedostaa yhteisökuvan merkityksen toiminnassaan ja panostaa siihen aktiivisesti avoimella viestinnällä, ohjeistamisella, pitkäjänteisellä tiedotustoiminnalla sekä kiinnittämällä huomiota viestinnän laatuun ja muotoon. Viestinnälle onkin annettu varsin iso merkitys ylioppilaskunnan strategiassa vuosille 2004 - 2007.


Hyvä ja yhteisölle edullinen yhteisökuva on ylioppilaskunnan tavoite. Yhteisökuvan rakentaminen on haaste viestinnälle. Ohjeistaminen, konsultointi ja valmiiden skenaarioiden laatiminen kuuluvat julkisuuskuvasta huolehtimiseen. TKY:n nimi näkyy tarvittavilla kielillä painotuotteissa ja tapahtumien yhteydessä viestintäsektorin laatiman graafisen ohjeiston mukaisesti.

Ei ole realistista ottaa tavoitteeksi tehdä ylioppilaskunnan jäsenistä tietynlaista brändiä, sillä lähes 12 000 jäsenen yhteisössä se on mahdotonta. Monipuolisella tiedottamisella on kuitenkin pyrittävä perinteisen teekkari-imagon laajentamiseen. Suunnitelmallisuuden on oltava mukana esimerkiksi vapusta ja muista merkittävistä tapahtumista tiedottamisessa. Kiltojen, osakunnan ja yhdistysten toiminta ovat tärkeä osa Otaniemen teekkarien yhteisökuvaa. Kiltojen organisoitu isohenkilötoiminta on nähtävä ehdottomana vahvuutena, kun ylioppilaskunta haluaa positiivista julkisuutta.

Ylioppilaskunta on mukana kehittämässä Otaniemen alueen yhteisöllisyyttä ja keskeisyyttä teknologia-alan kehtona Suomessa Otaniemen kehitys Oy:n kautta.

Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunta toimii kustannustoiminnassa budjettiinsa nähden suurilla summilla. Kustannustoiminta rahoitetaan järjestötoiminnan budjetista ja Teekkarikylän varoista. On tärkeää, että summa käytetään järkevästi.

Kanavat


Polyteekkari


Polyteekkari on ylioppilaskunnan oma lehti, jonka päätoimittaja vastaa suoraan edustajistolle. Polyteekkarin linjan määrittää päätoimittaja käyttäen apunaan edustajiston hyväksymää linjapaperia. Linjapaperin toteutumista valvoo toimitusneuvosto, jossa ylioppilaskunnalla on edustus.

Riippumattomana lehtenä Polyteekkari voi kirjoittaa mistä asioista haluaa. Ylioppilaskunnan operatiivisella johdolla on kuitenkin varattu vähintään yksi oma sivu, jonne se saa haluamansa tiedot. Syksyllä 2004 otettiin mukaan ylioppilaskunnan palsta kolumnin muodossa. Se on oiva tila kertoa jäsenille ajankohtaisista asioista hieman laajemmin. Ylioppilaskunnan toimijoiden on hyvä ottaa aktiivinen rooli lehteen nähden; lehti kirjoittaa hyvin usein niistä asioista, jotka sihteeristön toimijat kokevat opiskelijoiden kannalta ajankohtaisiksi.

T-lehti

T-lehden tarkoituksena on toimia Otaniemen ja koko Suomen tekniikan alan tiedeyhteisön lehtenä. Ylioppilaskunta osallistuu sen tilaamiseen tiedeyhteisön muiden tahojen kanssa. Leh-ti lähetetään muihinkin tekniikan alan yliopistoihin. T-lehden rooli on nimenomaan rakentaa mielikuvaa teekkareista.

Mikäli TKY:n ääni (jäsenyydet toimitusneuvostossa tai yleensä lehden kirjoittelussa) häviää, tai jäsenet eivät enää koe lehteä omakseen, ei lehti täytä sille asetettua tehtäväänsä.

Tavoite on, että strategian toimeenpanoaikana ylioppilaskunta tutkii, haluaako se jatkaa leh-den tilaamista jäsenilleen. Päätösten on perustuttava kunnolla tehtyihin selvityksiin.

Kiltalehdet

Kiltalehdet ovat tärkeässä roolissa, kun uudet teekkarisukupolvet hahmottavat teekkariutta ja etsivät paikkaansa teekkariyhteisössä. Kiltalehtien roolia kartoitetaan, ja lehtien toimittajille annetaan koulutusta tiedotustoimikunnan kautta.

Wappulehdet

Äpy ja Julkku liitetään ainakin pääkaupunkiseudulla erittäin vahvasti teekkariuteen, ja niitä markkinoidaan ja myydään teekkaribrändillä. Lehtiä julkaisevat yhdistykset toimivat ylioppilaskunnan läheisyydessä, mutta TKY:sta riippumattomina. Lehtien roolia tutkitaan, ja niiden panosta teekkarikuvan luomisessa kartoitetaan.

OUBS

OUBS on ylioppilaskunnan oma tv-asema. Se saa rahoituksena kylästä, mutta toimii viestintäsektorin valvonnassa. OUBS:n toimii yhteisössämme ajan kuvaajana ja tallentajana. Oubsin roolia TKY:n viestinnässä on kehitettävä tarmolla, mikäli käytetyille rahoille halutaan vastinetta. Ylioppilaskunta alkaa talvesta 2005 alkaen julkaista omaa tiedotusruutuaan kanavan lähetyksissä. Strategian toimeenpanoaikana kanavan ohjelmista tehdään kartoitus, jolla selvitetään viihde- ja dokumenttiohjelmien suhdetta.

Polyteekkarimuseo

Polyteekkarimuseon roolia teekkariyhteisössä on kehitettävä. Näkyvyyttä tulisi parantaa niin kampuksella kuin sen ulkopuolellakin. Tavoitteena on, että museo saa säännölliset aukioloajat, ja se näkyy Espoon kaupungin matkailumarkkinoinnissa osana Otaniemen aluetta, sillä hieno museo ei sinänsä ole itseisarvo.

TKY:n arkiston resursseista pidetään huolta, ja luodaan toimiva kuva-arkisto, jotta merkittävät kuvavarastot saadaan hyödylliseen käyttöön (esimerkiksi lehtiartikkeleiden kuvittami-seen). Sähköisen arkistoinnin toteuttaminen selvitetään vuosina 2006–2007. Sähköinen arkistointi tarkoittaa TKY:n elimissä syntyvien sähköisten dokumenttien säilyttämistä.

Teekkarikalenteri

Teekkarikalenteri on verkkosivujen jälkeen seuraavaksi tärkein tietopaketti. Painokustannukset katetaan kilpailutetulla ilmoitusmyynnillä. Kalenterin rakenne on pidettävä mielekkäänä: sisällöstä on löydyttävä keskeinen materiaali ylioppilaskunnasta ja esim. TKK:n kirjaston ja ATK-keskuksen tiedot. Kalenteri säilytetään tärkeänä jäsenille tarjottavana palveluna.

Teekkariopas

Teekariopas postitetaan jokaiselle fuksille kotiin kesällä. Se on tärkeä tiedonlähde, kun uusi teekkarisukupolvi tulee Otaniemeen. Opas on pidettävä kattavana, mutta samalla huolehditaan siitä, että päällekkäisyyksiä esim. kiltojen oppaiden kanssa karsitaan. Oppaan tekemisestä vastaa viestintäsektori. Sen toimittaja on tiedottaja, joka koostaa muilta sektoreilta tulevan materiaalin. Sekä uuden että vanhan fuksimajurin mielipiteitä kysytään rakenteesta ja sisällöstä. Opas kustannetaan ilmoitusmyynnillä.

Julisteet

Eri sektorit tilaavat viestinnältä vuosittain kymmenittäin julisteita. Tilaava sektori kertoo toiveensa ja budjettinsa hyvissä ajoin ennen työn aloittamista. Toteutuksesta vastaa graafinen suunnittelija, tiedottaja tarkistaa sisällön. Julisteiden on tarkoitus olla informatiivisia ja samalla raikkaita, joten ne kuvastavat ylioppilaskunnan nuorekkuutta.

 

Resurssien kartoittaminen

Viestintäsektorin tehtävänä on tarkkailla ylioppilaskunnan viestintään käyttämiä rahamääriä koko organisaation laajuisesti. On huolehdittava siitä, että sektorilla on käytössään nykyaikaiset viestintä-kanavat ja että kustannustoiminta vahvistaa yhteisöllisyyttä.

Nykyisellään sektorin työmäärä on äärirajoillaan. Budjettia laadittaessa tutkitaan, onko joitain palveluita, esimerkiksi käännöksiä, syytä ostaa ulkopuolelta. Mikäli uusia tehtäviä ei sektorille sälytetä, on toimijoiden määrä sektorilla riittävä. Ammattitaitoisen ja täysipäiväisen tiedottajan on kuuluttava organisaatioon jatkossakin.

Tavoitteena on vuoteen 2007 mennessä kartoittaa TKY:n viestinnän resurssien uudelleenjakamista: onko mahdollista siirtää kustannustoiminnasta varoja sisäiseen ja ulkoisen viestintään. Tällä hetkellä viestintään kokonaisuudessaan käytettävä rahamäärä on riittävä, mutta mikäli uusia ja varteenotet-tavia viestintäkanavia kehitetään, on viestintäsektorin arvioitava niiden toimivuutta Otaniemen teekkariyhteisössä.


3 Toiminnan arviointi


Yhteisön viestinnän vaikuttavuutta ja toimivuutta arvioidaan säännöllisin väliajoin.

Sisäistä eli jäsenistölle kohdistuvaa viestintää arvioidaan joka toinen vuosi jäsenkyselyn yhteydessä (ja osaltaan mahdollisesti myös edunvalvontakyselyssä). Kyselyyn sisällytetään useampia kysymyksiä, jotka koskevat ylioppilaskunnan tiedotustoimintaa. Kysymyksillä selvitetään jäsenistön mielipiteitä yleisesti viestinnän onnistumisesta sekä Polyteekkari-lehdestä ja OUBS:sta. Lyhyen aikavälin palautetta saa myös kiltojen tiedottajilta ja muilta toimijoilta.

Ulkoisen viestinnän eli lähinnä yhteistyökumppaneille ja tiedotusvälineille suunnatun tiedotuksen mittaaminen on hankalampaa ja myös kalliimpaa. Hyvä työkalu on Observerilta ostettu mediaseuranta, jonka osumista tiedottaja koostaa kuukausittaisen mediaraportin. Tämä mittaa vain lehdistöosumat, mutta ei varsinaista yhteisökuvaa, ainakaan selkeillä mittareilla. Yhteisökuvan eli ympäröivän yhteiskunnan asenteita Otaniemen teekkareita kohtaan mitataan yhteisökuvatutkimuksella strategian toimeenpanoaikana. Sen tuloksia hyödynnetään viestintää suunniteltaessa ja seuraavaa strategiaa valmisteltaessa.


Teknillisen Korkeakoulun Ylioppilaskunnan edustajisto on hyväksynyt tämän viestintästrategian kokouksessaan 3/2005 (3.3.2005).