Tietoa opetuksesta opettajille
Opintopisteiden ja -viikkojen väliset muunnokset
TKK:n opintotoimikunta hyväksyi maaliskuussa 2007 ohjeen muuntokertoimesta ja sen käytöstä. Tutkintorakenteen vaihtumisen siirtymäaika on aiheuttanut ongelmia opiskelijoiden opintojen laajuuksiin ja tällä ohjeella pyritään selkeyttämään käytäntöjä.
Tenttiakvaario: joustavaa opiskelua
Tenttiakvaario on jo useassa yliopistossa käytössä oleva tapa joustavaan tenttimiseen. Liitteessä TKK:n opintotoimikunnalle 30.10.2006 aiheesta esitetyt kalvot. TKK:n Maanmittausosastolla aloitettiin vuonna 2007 tenttiakvaariopilotti.
Tenttiakvaario esitys opintotoimikunnalle
Opettajatuutorina toimiminen
Opettajatuutorointi otettiin käyttöön syksyllä 2005 kaikilla osastoilla. Ylioppilaskunta selvitti kiltojen avulla fuksien mielipiteitä opettajatuutoroinnista keväällä 2006 ja uudestaan keväällä 2007.
Tuutorointikäytännöt TKK:lla 2005-2006
Tuutorointikäytännöt TKK:lla 2006-2007
TKK:n opetuksen tukiyksikkö julkaisi vuonna 2005 oppaan opettajatuutoreille.
Erilaisten opiskelijoiden huomioiminen
Jokainen opiskelija on erilainen. Oppimisvaikeudet ovat melko yleisiä ja toisaalta parhaiten soveltuvat oppimistavat ovat yksilöllisiä. Opetuki on koostanut sivuston, joka esittelee erilaisia oppijoita . Myös TKY on perehtynyt asiaan. Alla on TKY:n tekemä artikkeli Opetus- ja tenttijärjestelyt erilaisten opiskelijoiden näkökulmasta, joka kirjoitettiin Reflektoriin 2005 .
Opetus- ja tenttijärjestelyt erilaisten opiskelijoiden näkökulmasta
Opas onnistuneeseen opettamiseen
Mikä on nykykäsitys oppimisesta? Miten opettaja
voisi parantaa opetustyötään? Mitä käytännön vinkkejä löytyy yleisellä
tasolla TKK:n opettajille?
Apua löytyy TKK:n ja TKY:n yhdessä tekemästä teoksesta Opettajan opas onnistuneeseen opettamiseen. Vilkaisethan ainakin viimeisen sivun check-listaa!